عسل طبیعی، ماده ی آرام بخش مقوی و نیرو دهنده است. طلای مایع که تصفیه کننده ی خون می باشد، خاصیت آنتی باکتریال داشته و فاسد نمی شود. ایران بدلیل دارا بودن پوشش گیاهی متنوع، محیطی مناسب برای بعمل آوری عسل و صادرات آن بشمار می رود.
عسل یک ماده شیرین و مقوی است و باید محل مناسبی جهت رشد میکروبها و باکتریها باشد، ولی عسل خاصیتی درست برعکس این مطلب دارد. یعنی عسل ترکیبی کاملا آنتی باکتریال داشته و میکروبها و قارچها را به سادگی از بین می برد. این ویژگی یکی از خصوصیات جالب و خارق العاده عسل است. عسل یا انگبین، این ماده غذایی مقوی، دارای خواص درمانی فراوانی بوده و از آن برای مداوا و پیشگیری از بسیاری نارساییهای روحی و جسمی استفاده می شود.
زنبور به عنوان اصلی ترین عامل در تولید عسل می تواند از گلها و گیاهان مختلف شهد و گرده، که ماده اولیه تولید عسل است، را گرفته و عسل تولید کند. چون گیاهان مختلفی در طبیعت وجود دارند، پس عسلها نیز متفاوت خواهند بود، که با توجه به منبع تولید عسل، هر کدام دارای خواص و ویژگی مخصوصی خواهند بود. عسل به دست آمده از گیاهان مختلف کم و بیش خاصیت آن گل و گیاهی را که شهد و گرده از آن گرفته شده است، را دارا می باشد.