عسل بهاره در فصول پرگل سال عمل می آید و زنبورها شهد و گرده مورد نیاز را به طور طبیعی از گلها و گیاهان دریافت می کنند، لذا این عسل بسیار باکیفیت تر از عسل پائیزی است. صادرات عسل بهاره سود بیشتری را نصیب فعالان در زمینه ی تولید و فروش این محصول می نمایند.
عسل بهاره ی عمل آوری شده در ایران بهترین نوع عسل تولید شده می باشد زیرا در این فصل، به علت فراوانی گلها زنبور عسل می تواند به راحتی از مواد طبیعی تغذیه نموده و شهد و شیره مورد نیاز جهت تهیه عسل را از طبیعت بگیرد. این امر باعث می شود که عسل عمل آمده در این فصل کیفیت و خلوص بالایی داشته باشد. در فصول کم گل مانند پائیز و تابستان زنبورداران برای تولید عسل دو روش پیش رو دارند، یکی جابجایی محل کندوها و کوچ به مناطق دیگر که این کار بسیار مشکل است و دوم تغذیه زنبورهای عسل از آب، شکر، شیره انگور و توت است. عسل تولید شده به این شیوه تقلبی نیست بلکه عسل مصنوعی یا غیر طبیعی نامیده می شود و این عسل بیشتر در فصل پائیز قابل برداشت است و به نوبه خود عسل خوبی است ولی هرگز کیفیت عسل بهاره را دارا نمی باشد.
عسل صادراتی ایران از نظر سودآوری و ارزش افزوده برای تولید کنندگان اهمیت فراوانی دارد لذا زنبورداران می توانند با انجام مشاوره ی رایگان با شرکت های صادراتی محصول طبیعی خود را برای صادرات آماده کنند.