عسل حاوی انواع و اقسام ویتامین ها و املاح معدنی است لذا خاصیت ضد میکروبی داشته و همچنین خاصیت ضد قارچی آن نیز محرز است. وجود این عوامل باعث شده است تا صادرات عسل ایرانی را، به یک تجارت جهانی تبدیل شود.
زنبور عسل برای تهیه ی یک کیلو عسل، باید دو میلیون بار بر روی گل نشسته و گرده برداری کند. زنبور در هر بار پرواز فقط از یک نمونه گل گرده برداری می کند. برای تهیه ی نمونه ی خاص عسل، معمولا زنبورداران با انتقال کندوهای خود به منطقه ی خاصی مهاجرت می کنند.
طلای معجزه گر، عسل، برحسب شهد و گرده گل یا گیاهی، که در ساختنش بکار رفته است دسته بندی می شود و هریک از انواع آن، ویژگیها و خواص دارویی و درمانی منحصر بفردی دارند.
آنتی اکسیدان موجود در این ماده ی غذایی است که، عسل را به دشمن سرطان تبدیل کرده است. پخش سریع عسل در خون بلافاصله بعد از مصرف آن باعث می شود که به سرعت جذب خون شده و از ایجاد خستگی حین انجام کار جلوگیری نماید، همچنین عسل تنها ماده ی غذایی است که به علت داشتن ساختار ویژه هرگز فاسد نمی شود.
زنبور داران محترم می توانند برای ارز آوری توسط فروش محصول خود با کارشناسان شرکت صادرات عسل در ارتباط بوده و محصول خالص خود را برای صادرات انتخاب کنند.