عسل مرغوب سبلان کدام رتبه را در رده بندی عسل های ایران به خود
اختصاص داده است؟ آیا در هنگامی که مایل به خرید عمده ی عسل هستید عسل
تولید شده ی این منطقه را می توان در بین گزینه هایتان قرار داد؟
برای دانستن اینکه سبلان یکی از مهم ترین رشته کوه های ایران واقع در شهر زیبای اردبیل است احتیاج به دانش جغرافیا در سطح بالا ندارید ولی شاید برای اطلاع از اینکه از دل این رشته کوه چه عسلی حاصل می شود به کمی راهنمایی نیاز باشد. باور این مطلب که در روی این کوه سه هزار نوع گیاه با مسالمت کافی در کنار هم در حال زندگی هستند کمی دشوار است ولی واقعا تحقیقات بدست آمده و دقیق، این عدد را بیان کرده است.
بنابرین می توان گفت زنبوردار اگر کندوی خود را در هر جا به پا کند نباید نگرانی خاصی برای تولید عسل طبیعی به دل راه دهد این در حالی است که کندو ها در هر کجا باشند زنبور قابلیت دور شدن از کندو  و پرواز هایی با مسافت های بالا را دارد این یعنی که خودش می تواند برود و از سایر گونه های گیاهی دیگر هم برای تولید عسلش بهره ببرد.
 اگر بخواهیم برخی از این گیاهان را که تقریبا شناخته شده در سطح جامعه می باشند را نام ببریم باید به زنبق، بادام کوهی، بابونه اشاره کرد.
در نتیجه شما ممکن است بر روی ظرف های انواع عسل ها نام سبلان را ببنید که خود نمایی می کند، عسلی که برای صادرات کشور انتخاب می شود، مطمئن باشید می تواند نظر مساعد شما را برای خرید به صورت جزئی یا عمده نیز جذب نماید