فکر می کنید شمال پدید آورنده ی چه نوع عسلی در خود می باشد؟ به نظر شما
دلیل استقبال مردم از عسل شمال، در هنگام خرید چیست؟ آیا عسل های شمال از
سایر مناطق با کیفیت تر و مرغوب تر می باشد؟
اینکه ذخیره اصلی جنگل ها و گیاهان طبیعی ما در شمال جای دارد جای هیچ گونه شکی نیست ولی به نظر شما این یک برتری برای تولید عسل بیشتر در آنجا می باشد؟
 قطعا عسل بدست آمده از ناحیه ی شمالی کشور می تواند برای شما رضایت بخش باشد مخصوصا عسل هایی چون بهاره، اقاقیا، بهارنارنج، و … که خوراکشان فصل بهار شمال است، اصلا باید در این فصل تولید شوند و عسل هایی که در این فصل به بهر برداری می رسند به دلیل بوی فوق العاده مطبوع و دلنشینشان چند روزی بیشتر مهمان فروشگاه های مراکز پخش عسل در کشور نیستند.
همه مطالب بالا درباره ی مدح و نکوهش عسل مرغوب و اعلای شمال بود، ولی بی انصافی است که فقط بگویم شمال قطب اصلی تولید عسل است و جنوب عزیزمان را از قلم بیندازیم در مورد عسل جنوب که زمان برداشتش بیشتر به تابستان بر می گردد، اکثرا عسل هایی با طبع گرم مانند هوای خودشان و طعمی تیز روانه ی بازار می کنند که اگر عسل درجه یک آن ها را پیدا کردید به هیچ عنوان از خرید آن نگذرید مخصوصا اگر در دسته افراد سرد مزاج جا دارید.
به هر صورت پوشش گیاهی ایران و تنوع در تولید عسل توقع همه ی مردم ایران را می تواند به راحتی برطرف کند بنابرین خیلی به دنبال مقایسه کردن گروه عسل ها با یکدیگر نباشید زیرا هر کدام مخزنی سرشار از نعمت های مفید خداوند برای بدن می باشند