به نظر شما قابلیت تولید عسل مانوکا در کشور ما که انواع گیاهان وجود دارد
امکان پذیر است؟ آیا امکان خرید این عسل نادر در بازار تهران وجود دارد؟
آیا جزو عسل هایی است، که هواداران بسیاری را جذب خود کرده است؟
همین اول کار باید بگوییم که متاسفانه درخت مانوکا نه در جنگل های وسیع شمال نه در کشتزار های پهن جنوب ایران پیدا می شود. این درخت با هزاران کیلومتر فاصله از ما در جنگل های اقیانوسیه مقرش می باشد در نتیجه داخل ایران بر روی ظرف عسل مانوکا برچسب عسل وارداتی نیز نمایان می باشد.
خرید این عسل به این معنا نمی باشد که عسل های داخلی ما از کیفیت پایینی برخوردارند یا اینکه نمی توانند خریدار را راضی نگه دارند نه به هیچ عنوان این صحت ندارد، اما این عسل تقریبا کمیاب در ایران طرفداران خاص خود را دارد که برای مصرفش باید پول زیادی نیز بپردازند.
خوب است در مورد فواید این عسل کمی صحبت کنیم، طبق تحقیقاتی که همه ی آن ها پایه و اساس علمی دارند دانشمندانی در انگلیس پس از آزمایشاتی در سطح وسیع بر روی افرادی که دچار سوختگی های شدید شده بودند، با قرار دادن عسل مانوکا بر روی زخم مدت زمان محو شدن جای زخم، حتی برطرف شدن عفونت ناشی از آن و بازگشت پوست به حالت اولیه کاهش یافت. این مسئله آنقدر تاثیر مثبت داشت که در برخی از بیمارستان ها آنتی بیوتیک ها جای خود را به این عسل دادند.
 در نهایت چه بهتر سعی کنیم از عسل هایی که در ایران با تلاش فراوان زنبورداران خودمان به ثمر می رسند استفاده کنیم، ولی اگر خواستید از این عسل هم بخرید یادتان نرود حتما از مکان های معتبر تهیه نمایید زیرا برخی از آن ها آنقدر بی کیفیت هستند که حتی یک قاشق آن را هم نمی توانید مصرف نمایید