هر سال برداشت عسل از کندو های شهر ارومیه به میزان قابل توجه و خوبی
بوده است عسل این منطقه با توجه به مشکلات فراوان در گروه عسل های خوب یا
حتی بهترین برای خرید قرار می گیرد.
ارومیه به عنوان یکی از سرآمد های تولید عسل در ایران می باشد در این شهر میزان عسل تولید شده از هر کندو در حدود بیست کیلوگرم می باشد که رقم خوب و قابل توجه ای است. ارومیه با توجه به نزدیک بودن به کشور هایی چون ترکیه و عراق در صادرات این محصول هم بی تاثیر نبوده است،  و همه ی این ها فرصت اشتغال زایی بسیار خوبی را در آن شهر به وجود آورده است.
با توجه به اینکه عسل این منطقه از برترین ها می باشد مشکلاتی را زنبورداران و افراد فعال در این عرصه دارند مثلا اینکه از صد در صد کندو ها میزان کمی از آن ها بیمه هستند یا اینکه ما در امر ظروف و بسته بندی عسل اصلا پیشرفت خاص و چشم گیری نداشتیم بلکه اگر واقعیت را بخواهیم بگوییم بسیار ضعیف عمل کرده ایم و از همان اصول و شکل های قدیمی استفاده می کنیم البته ناگفته نماند که در چند سال اخیر با تاسیس دانشگاه ها و ایجاد رشته های مرتبط به تولید عسل سعی در پیشرفت و رسیدن به سطح جهانی را داریم.

انواع عسل ارومیه
در ارومیه انواع عسل با توجه به تنوع اقلیم گیاهی بدست می آید که می توان عسل گون یا عسل وحشی و‌ چهل گیاه را برای نمونه نام برد که تمام آن ها جزو‌ عسل های خوب با خصلت های درمانی می باشند، در مورد قیمت هم باید گفت تنوع قیمت هم با توجه به گوناگونی انواع عسل ها مختلف است. امکان دسترسی برای تهیه و خرید این عسل در تمام کشور میسر است