آیا خواص مصرف انواع عسل های گیاهان دارویی را می دانید؟ چگونه عسل اصل را از عسل تقلبی تشخیص می دهند؟ از کدام مراکز خرید، می توان عسل طبیعی و گیاهی مرغوبی را تهیه نمود؟
در دنیای امروزی، به جرئت می توان ادعا نمود که ماده ای اثربخش تر و مقوی تر از عسل گیاهی و طبیعی وجود نداشته و با توجه به عادت های ناپسند و ناصحیح غذایی اکثر انسان ها در جوامع گوناگون، به شدت نیاز به وجود همچین ماده ای سرشار از انواع ترکیبات مورد نیاز برای بدن انسان و ادامه حیات او، احساس گردیده است.
گفتنی است که امروزه از انواع گیاهان دارویی موجود در کشور غنی ایران از لحاظ وجود انواع پوشش گیاهی مستعد، عسل گیاهان دارویی تولید گردیده که به جهت دارا بودن آنتی باکتری ها در ترکیبات خود، سبب درمان بسیاری در اختلالات و مشکلات جسمی و روحی موجود در افراد گردیده اند.
آنچه که در بازارهای امروزی خرید و فروش عسل، دغدغه همگان بوده، کمیاب بودن انواع عسل های اصل و وجود بیش از 50 درصد انواع عسل های تقلبی و مصنوعی بوده که شاید همین امر، توجه افراد بسیاری را به مصرف عسل، کم رنگ تر نموده است.
حال این سوالات برای مصرف کنندگان عسل به وجود می آید که انواع عسل های گیاهی، چه خواص درمانی را دارا بوده اند؟ و اینکه چگونه می توان عسل تقلبی را تشخیص داد و عسلی اصل تهیه نمود؟

عسل گیاهان دارویی

خواص انواع عسل های گیاهی

شایان ذکر است که اکثر مناطق کشور ایران، دارای شرایط مناسبی برای پرداختن به امر پرورش زنبورهای عسل و زنبورداری بوده اند و در این بین می توان به استان هایی چون لرستان، کردستان، اردبیل، همدان، خوزستان و خراسان جنوبی اشاره نمود.
در این استان ها انواع عسل های گیاهی تولید گردیده که هر یک از آنها، می توانند خواص درمانی بی نظیری را دارا باشند که در زیر به خواص برخی از این عسل های گیاهی، اشاره شده است:

عسل آویشن
: یکی از انواع عسل های با طبع گرم و خشک و تولید شده در اکثر مناطق کشور، عسل آویشن بوده که سرشار از انواع ویتامین هایی چون E و B بوده، دارای رنگ تقریبا قرمز و مصرف آن می تواند علاوه بر خواص عمومی انواع عسل ها مانند تقویت دستگاه گوارش و تقویت حافظه، مفید برای بیماران دیابتی نیز باشد.

عسل آفتابگردان
: عسل آفتابگردان که از شهد گل های این گیاه تولید گردیده، دارای رنگ روشن و زرد رنگی بوده که می تواند خواصی چون درمان ناراحتی ها و اختلال های تنفسی و مفید در درمان سرفه های شدید ناشی از سرماخوردگی را دارا باشد.

عسل بابونه
: عسل بابونه هم از شهد گل های گیاه بابونه بدست آمده، می تواند در درمان سردردهای شدید، درمان دردهای ناشی از دوران قاعدگی و کاهش آثار یائسیگی در زنان، موثر باشد.

عسل گون
: یکی از بهترین و پرفروش ترین انواع عسل های گیاهی شناخته شده در بیشتر مناطق کشور، عسل گون بوده که دارای رنگ روشن و در دو نوع عسل گون گز و عسل گون کتیرا تولید گردیده است و مهم ترین خواص درمانی آن، کنترل کم خونی و خاصیت بالای خونسازی آن برای افراد بوده که بهترین زمان مصرف آن در صبحانه توصیه گردیده است.
و بسیاری از انواع عسل های گیاهی، مانند عسل کنار، عسل چهل گیاهی، عسل گشنیز و عسل جعفری که هر یک از آنها، خواص منحصربفرد درمانی و تغذیه ای را دارا بوده اند.

چگونه عسل غیرتقلبی را تشخیص دهم؟

اگر شما هم کمی به فکر سلامت خود بوده و می خواهید عسل طبیعی را در برنامه غذایی خود بگنجانید، حتما این دغدغه و نگرانی همراه شما بوده که چگونه می توان انواع عسل تقلبی را از عسل اصل تشخیص داد و از خواص منحصربفرد عسل طبیعی، بهره بیشتری برد؟
شایان ذکر است که امروزه، برخی از نکات و روش هایی برای تست عسل پیرامون تشخیص تقلبی بودن آن، ذکر گردیده و گاها موجب گمراهی برخی از افراد شده است.
از مواردی که عمدتا ذکر می گردد، تأثیر رنگ عسل و شکرک زدن آن در تشخیص عسل اصل از تقلبی بوده است. آیا رنگ عسل می تواند عاملی مهم در شناخت عسل اصل باشد؟ آیا عسلی که شکرک می زند، تقلبی است؟
در واقع باید گفت که رنگ عسل، در شرایط متعدد اقلیمی و آب و هوایی، گوناگون بوده و این امر نمی تواند در تشخیص دقیق عسل اصل از تقلبی، یاری دهنده باشد. همچنین باید بدانید که شکرک زدن عسل، از خواص یک عسل طبیعی و اصل بوده که متأسفانه عده ی بسیاری، این ویژگی را نشان از تقلبی بودن عسل دانسته اند.
اما به طور کلی باید اشاره داشت، که امروزه تولیدکنندگان معتبر عسل، با مجهز بودن به آزمایشگاه های تخصصی مواد غذایی و کنترل کیفی انواع محصولات تولید شده، به سادگی عسل تقلبی را از عسل اصل تشخیص داده اند و در صورتی که عسل تولید شده در آزمایشگاه، درصد قبولی مرغوبیت را اخذ نکرده باشد، روانه بازارهای فروش نمی گردد.
پس آیا بنظر شما منطقی نیست که در شناخت تولیدکنندگان و مراکز خرید معتبر و گواهی نامه دار، تلاش کنیم تا عسلی اصل و درجه یک را تهیه نماییم؟
برای آگاهی از وجود مراکز معتبر پخش و خرید انواع بهترین و مرغوب ترین عسل گیاهی تولید شده در کشور، می توانید با کارشناسان در این زمینه، ارتباط مستقیم داشته باشید.