کاربرد وسیع عسل به صورت استعمال خارجی بر روی پوست به عنوان ماسک صورت و یا درمان زخمها، رواج گسترده ای یافته است. هم اکنون فعالیت در تمام زمینه های تولید، فرآوری و مخصوصا صادرات عسل، یک کسب و کار سود آور محسوب می شود.
استفاده از ترکیب عسل با برخی از میوه ها و گیاهان دارویی به صورت ماسک صورت، رواج گسترده ای یافته و همه روزه به تعداد استفاده کنندگان آن افزوده می شود. عسل به علت داشتن انواع و اقسام ویتامینها و موادآلی تاثیر شگرفی بر پوست گذاشته و مواد مورد نیاز آن را تامین می کند. همچنین رطوبت از دست رفته را به پوست باز گردانده و از خشک شدن و ترک خوردن آن جلوگیری می کند.
خاصیت ضد میکروبی عسل باعث می شود که جوشها و تبخالهای موجود در پوست و یا هر زخمی دیگر به سرعت التیام یافته و اثری از آنها روی پوست باقی نماند. حتی می توان با استعمال مداوم این نوع ماسکها تا حدودی جای زخمهای قدیمی را از بین برد. این نوع ماسک از جمع شدن پوست صورت جلوگیری کرده و آن را شاداب و جوان می نماید.
صادرکنندگان عسل می خواهند با صدور عسل طبیعی و خالص، بازار صادرات این مایع طلایی را روز به روز گرمتر کرده و موجبات رفاه زنبورداران و تولید کنندگان را فراهم سازند، از طرف دیگر با افزایش صادرات باعث گسترش حرفه و کسب آنان شوند.