تولید عمده عسل طبیعی و خالص، توسط تولیدکنندگان در مناطق مختلفی از کشور و حتی سراسر دنیا، صورت می گیرد. در خریداری باید به این نکته توجه نمود که، این ماده تنوع زیادی دارد.
جمع آوری شهد شیرین گل ها و گیاهان مختلف، توسط زنبور عسل سر آغازی برای تولید ماده ای شفابخش، به نام عسل است. این موجود، بعد از جمع آوری شهد گیاهان، بر حسب نوع خلقت خود، شهد را در عسلدان خود ذخیره می نماید. در حین برگشتن به کندو، مقداری از آب موجود در شهد گل ها را جذب می نماید و سپس از کلیه دفع می نماید. همچنین در حین این عمل، ماده ای به نام دیاستاز که از عسلدانش ترشح می شود، به ماده دفع شده ها، اضافه می نماید و آن را در سلول های موجود در کندو، جایگذاری می نماید.
بسیاری بر این باورند که زنبور عسل، در طول شب بیدار بوده و این عسل های موجود در سلول را می مکند، اگر آب اضافی در این ماده موجود باشد، توسط عسلدان خود جذب می نمایند و دوباره به آن مقداری دیاستاز اضافه می کنند تا غلظت آن ماده، بالا رود. تا مقدار آب موجود در این ماده به حدودی مابین 6.18 تا 17 درصد برسد.
این گونه است که عسلی طبیعی و خالص، تولید می شود و مردم جهان می توانند از آن استفاده نمایند. تنها زنبور عسل است که می تواند به این شیوه، عسل تولید کند. تولید عسل، همچنین می تواند در اقتصاد کشور ها مفید واقع شود.