آیا می دانید که انواع فرآورده های تولید شده از زنبور عسل کدام ها بوده و چه خواصی را داشته اند؟ چگونه می توان انواع ناب ترین فرآورده های زنبورعسل را با قیمتی مناسب تهیه نمود؟
اگر تابحال به فروشگاه های فروش انواع محصولات تولیدی توسط زنبورهای عسل رفته باشید، بدون شک باید مواردی چون عسل، ژل رویال، موم، بره موم، گرده گل و زهر زنبور عسل را شنیده باشید.
بله باید گفت که زنبورهای عسل، موجوداتی بسیار شگفت انگیز بوده که با عملیاتی بسیار پیچیده توسط انواع خود، یعنی زنبورهای کارگر و زنبورهای ملکه، توانسته اند با مکیدن شهد انواع گل های گیاهان، فرآورده ای هایی بسیار شگفت انگیز و سرشار از انواع ترکیبات فوق العاده برای موارد مصرفی گوناگون به خصوص حفظ سلامت انسان ها، تولید نمایند.

خواص و ویژگی های فرآورده های زنبور عسل

عسل: شاید اولین، مهم ترین و پاک ترین فرآورده ای که توسط زنبورهای عسل تولید گردیده، عسل طبیعی بوده که ماده ای سرشار از انواع مواد قندی ساده چون گلوکز و ساکارز و انواع مواد معدنی مانند کلسیم، پتاسیم و آهن و انواع مواد مغذی و ویتامینی بوده است.
عسل طبیعی و اصل، با مصرف روزانه برای تمامی افراد در گروه های سنی گوناگون، می تواند خواص بی نظیری چون تقویت دستگاه گوارش، ضدسنگ کلیه، ضدمیگرن، ایجاد خوابی راحت و افزایش شیردهی مادران را دارا باشد.
شایان ذکر است که به سبب اهمیت وجود عسل در برنامه غذایی افراد و نقش فزاینده آن در حفظ سلامت آنها، همواره تهیه آن از مراکز فروش و عرضه کنندگان معتبر توصیه گردیده، چرا که امروزه بازارهای فروش عسل، انواع عسل تقلبی و مصنوعی را به خود دیده است.
ژل رویال: فرآورده ای دیگر از زنبورهای عسل، ژل رویال با نام دیگر شاه انگبین می باشد که توسط ترشح غده هایی از زنبورهای کارگر که البته زنبورهای ملکه نقشی در آن نداشته اند تولید گردیده و تغذیه اصلی در سه روز اول لاروها بوده است.
ژل رویال ماده ای دارای ترکیباتی چون انواع مواد معدنی و ویتامین هایی چون B1 ،B2 ،B6 و D می باشد که می تواند خواصی چون کاهش کلسترول خون، تقویت قوای جنسی، تقویت حافظه، درمان ناراحتی ها و مشکلات عروقی و موثر در درمان اضطراب را دارا باشد.
بره موم: این ماده شبیه موم بوده که بسیار چسبناک و خمیری شکل می باشد که به سبب همین خاصیت در بهم چسبیدن اجزای کندو بسیار موثر بوده است. لازم به ذکر است که محل این ماده در ابتدای کندوهای عسل بوده و گفتنی است که با عبور زنبورهای عسل از روی این ماده، پاهای زنبورهای عسل ضدعفونی شده و از ورد انواع بیماری ها به داخل کندو پیشگیری شده است.
بره موم می تواند خواصی چون ضدتومور و سرطان و مفید برای جلوگیری از پوسیدگی دندان ها را به همراه داشته باشند، به شرط آنکه تازه و غیرخام باشند.
گرده گل: گرده گل از جمله اندام گیاهان بوده که توسط زنبورهای کارگر جمع آوری و در کندوهای مومی ذخیره گردیده است. باید گفت که این گرده ها به منظور تأمین مواد پروتئینی داخل کندو ذخیره گردیده اند و برای تغذیه زنبورها و لاروها مورد استفاده قرار گرفته اند.
گرده های گل علاوه بر امر تغذیه کندوها، می توانند در صنایع مختلفی چون پزشکی، آرایشی و بهداشتی موارد کاربرد بسیاری را دارا باشند و جالب است بدانید که آزمایشات نشان داده گرده های گل از ارزش غذایی بالاتری نیز نسب به برخی از مواد غذایی مورد استفاده انسان، برخوردار بوده اند.
زهر زنبور عسل: زهر زنبورهای عسل که به صورت مایع، پودر و یا قرص و کرم نگهداری گردیده است و خواصی چون درمان رماتیسم و صدمات رباط ها، مفید برای بیماری های عصبی، گواتر و درمان سیاتیک را دارا می باشد.
در حال حاضر تهیه انواع فرآورده های زنبور عسل، که به جرئت می توان گفت که نقش مفیدی را در ارتقای سطح سلامت افراد جامعه داشته اند، می تواند توسط عرضه کنندگان شناخته شده در سراسر کشور صورت بگیرد و شما مشتریان می توانید با در ارتباط بودن با کارشناسان و مشاورین خبره در این حوزه، خریدی تضمینی داشته باشید.