تغذیه با عسل از زمانهای قدیم رواج داشته است بر طبق شواهد، حدود پنج هزار سال پیش انسانها عسل این ماده ی شیرین را می شناختند و از آن استفاده می کردند. ایران یکی از قطبهای تولید و صادراتی عسل بشمار می رود و در بازارهای جهانی شناخته شده می باشد.
عسل، با وجودیکه کالری پایینی دارد ولی بی درنگ و بسهولت در دستگاه گوارش هضم شده و انرژی زیادی آزاد می کند. این ماده، منبع خوبی از ویتامین ها و مواد آنتی اکسیدان است، بنابراین نقش مهمی در سلامت جسمی افراد دارد. عسل معجزه گر، که در اغلب مناطق دنیا “طلای طبیعی” نام گرفته است می تواند عفونت های دستگاه تنفسی را از بین برده و عوارض تنگی نفس را کاهش دهد. همچنین عسل، بیماریهایی که ناقل آنها مواد غذایی هستند را نابود کرده و از ابتلا به مشکلاتی چون تیفوئید پیشگیری می کند.
امروزه در سراسر جهان، از تاثیر مثبت عسل بر سلامتی انسانها آگاهی یافته اند و هر روز بر تقاضای جهانی عسل افزوده می شود. ایران با توجه به اقلیم چهار فصل خود، یکی از مهمترین کشورهای تولید کننده و صادر کننده ی انواع مختلف عسل بشمار می رود و از این رو، تولیدکنندگان این محصول ارزشمند می توانند با ارائه ی عسل با کیفیت به شرکتهای صادر کننده، سودی بسیار بالا تر از فروش داخلی کسب کنند.