آیا می دانید بهترین روش تشخیص عسل طبیعی و اصل از تقلبی چیست؟ چطور تفاوت آنها را بشناسیم؟
عسل محصولی است که از زمانهای دور نزد بشر شناخته شده و از گذشته تا کنون برای درمان برخی از بیماریها مورد استفاده قرار میگیرد. ابن سینا، برای عسل اهمیت زیادی قائل بود و به بیماران خود توصیه می کرد از آن استفاده نمایند.
پزشکان و اطباء امروزی هم معتقدند که خوردن عسل های گیاهی برای بیماران قلبی، کم خونی، التیام زخمها، پیشگیری و درمان سرطان و … بسیار تاثیرگذار است. امروزه عسل را، اکسیر جوانی می نامند. البته تمام مواردی که برشمردیم درصورتی محقق می شود که عسل مورد استفاده یک عسل طبیعی باشد.


انواع عسل در بازار

  • عسل طبیعی:عسلی که زنبور آن فقط از شهد گلها و گیاهان تغذیه کرده باشد. زنبور کیلومترها از کندو دور شده تا بتواند از شهد گیاهان استفاده نماید.
  • عسل تغذیه ای:عسلی که زنبور آن هم از شهد گیاهان و هم از شربت شکر تغذیه کند. این عسل بخشی از خواص عسل را دارد و به دلیل اینکه عسل بیشتری از هر کندو بدست می آید، قیمت آن، به نسبت عسل طبیعی بسیار ارزانتر است
  • عسل صنعتی:عسلی است که اصلا زنبور در تولید آن دخیل نیست و در کارگاهها و کارخانه ها به شکل مصنوعی تولید می شود.


 روش های تشخیص عسل طبیعی از تقلبی


روش اول: دو لیوان آب سرد بیاورید. درون یکی از لیوان ها عسل طبیعی و در یکی عسل صنعتی میریزیم. عسل تقلبی و صنعتی به محض ورود به داخل آب شروع به حل شدن می کند و ذزات آن از هم باز میشود، ولی عسل طبیعی به ته ظرف رفته و ته نشین می شود.

تشخیص عسل طبیعی

روش دوم: یک قاشق را داخل ظرف عسل فرو کنید و بیرون بیاورید، هنگامی که قاشق را بیرون بیاورید مشاهده می کنید یک رشته عسل تشکیل می شود که هر چه این رشته طویلتر باشد، عسل شما مرغوبتر است. و هنگامیکه این رشته عسل قطع شد در این هنگام عسل به یکباره به طرف بالا بجهد و جمع شود.
روش سوم: اگر عسل را در ظرف دیگری بریزید، عسل طبیعی کف می کند و سطح آن پر از حباب می شود.
روش چهارم:اگر عسل طبیعی را مدتی در جای خنک نگهداری کنید رس میکند و به اصطلاح عموم شکرک می زند. البته شکرک زدن عسل با مربا از لحاظ ظاهری متفاوت است. زمانی که عسل طبیعی شکرک بزند رنگش کدر شده و مانند روغن نباتی می شود، ولی شکرک مربا و عسل تقلبی دانه درشت است. 
روش پنجم: عسل را به آزمایشگاه بفرستید تا آزمایش شود و میزان ساکاروز، درصد رطوبت، نسبت فروکتوز به گلوکز آن اندازه گیری شود.
روش پنجم مطمئن ترین راه برای اطمینان از ارگانیک بودن عسل است. روشهای بسیار دیگری نیز برای تشخیص عسل مرغوب وجود دارد ولی هیچکدام به قطعیت آزمایش نیست.


خرید بهترین عسل طبیعی و ارگانیک

به دلیل اینکه آزمایش عسل زمانبر بوده و خریدار را متحمل هزینه می کند و از طرفی آزمایشگاه آن در دسترس نیست، معمولا خریداران عسل از آزمایش گرفتن صرفنظر می شود.
برای خرید عسل طبیعی و خالص بهتر است از مراکز و فروشندگانی خرید کنیم که به آنها اطمینان داریم. معمولا فروشندگان و زنبوردارانی که سالها در این حوزه کار کرده اند و تجربه دارند بهترین مشاوران و قابل اعتمادترین فروشندگان هستند که توانسته اند مشتریان خود را حفظ کرده و از دور رقابت خارج نشوند.
بازار عسل ایران افتخار دارد که با دارا بودن سال تجربه در این زمینه بهترین و نابترین عسلها را تولید و روانه بازار می کند.
عسلهای این مرکز همه آزمایش شده هستند و عطر و بوی آنها کاملا گویای طبیعی بودن آنهاست.