امروزه تهیه عسل اصل و شناسنامه دار تولیدی در استان لرستان، از بازارهای
داغ عرضه و فروش عسل طبیعی در سراسر کشور به صورت تضمینی میسر گردیده است.
عسل فرآورده ای تولید شده از شهد گل های معطر انواع گیاهان دارویی و مفید در مراتع گوناگون، ماده ای مملو از انواع ترکیباتی چون آب، املاح معدنی، مواد ویتامینی و کالری مناسب، و از همه مهم تر تشکیل شده از انواع قندهای ساده مونوساکاریدی چون گلوکز، ساکارز و فروکتوز می باشد که این روزها به سبب اهمیت مصرف آن، تهیه عسل اصل و غیرتقلبی، از نگرانی های عمده مصرف کنندگان عسل می باشد.
در همین راستا، تولیدکنندگان عسل در استان لرستان، که آمارها نشان از برتری عسل تولیدی این استان از لحاظ مرغوبیت در میان سایر تولیدکنندگان دیگر در کشور دارد، توانسته انواع عسل اصل و شناسنامه دار را تولید و روانه بازارهای فروش نماید.
عسل شناسنامه دار، عسلی می باشد که بعد از تولید، روانه آزمایشگاه های تخصصی تست مرغوبت عسل گردد و با گرفتن درصد قبولی در آزمایش مورد نظر، برچسبی تحت عنوان عسل اصل و شناسنامه دار به منزله مرغوبیت بالای عسل، بر روی آن درج می گردد.
این امر می تواند در شناخت عسل اصل از دیگر عسل های تولیدی، راهکاری مناسب برای مصرف کنندگان عادی باشد، چرا که آنها توانایی تشخیص عسل اصل از تقلبی را نداشته اند.
در آخر باید اشاره داشت که درست است عسل شناسنامه دار، دغدغه ای را برای مشتریان باقی نگذاشته، اما مشتریان باید در تهیه آن از مراکز فروش و عرضه کنندگان معتبر آن در بازارهای داغ فروش عسل، نهایت دقت را دارا باشند.