آیا با انواع نژادهای مختلف زنبورعسل آشنایی داشته اید؟ چه تعداد زنبورعسل در یک کندو موجود بوده اند؟ خرید و فروش کلنی زنبورعسل چگونه در بازار صورت می گیرد؟
زنبورهای عسل، از جمله ارزشمندترین آفرینش الهی بوده اند که زنبورداران با پرورش این موجودات، توانسته اند با تولید انواع فرآورده هایی ناب، به خصوص عسل طبیعی، به طور جد نقشی فزاینده در حفظ سلامت انسان ها، داشته باشند.
همانطور که می دانید، یک کندو عسل، محل زندگی بیش از هزار نوع زنبورهای کارگر، نر و ملکه بوده که د یک کلنی زنبورعسل، با تقسیم بندی وظایف و به نوعی یک زندگی اجتماعی، تلاشی شبانه روزی در تولید انواع فرآورده های زنبورعسل، داشته اند.
شایان ذکر است که در یک کلنی فعال و قوی زنبورعسل، چیزی بیش از 30 هزار زنبور کارگر یا پرستار، بیش از 2 هزار زنبور نر و یک زنبور ملکه وجود داشته اند که جالب است بدانید، تقسیم وظایف میان آنها، بر اساس سن صورت می گیرد.
نکته جالب تر آنکه، زنبورهای کارگر و زنبور ملکه، شباهت زیادی نسبت به هم داشته اند، اما خب به سبب تفاوت در تغذیه آنها، تفاوت های آشکاری نیز وجود داشته است. تغذیه زنبور ملکه از ژل رویال تا پایان عمر 5 تا 6 ساله اش، سبب شده تا هم طول عمر بیشتری داشته و هم از نظر جثه، تقاوتی چشم نواز با زنبورهای کارگر داشته باشد.
حال آیا می دانید که انواع نژادهای مختلفی از زنبورعسل وجود داشته اند؟ آیا می دانید که منظور از یک کلنی فعال زنبورعسل چه بوده و چه ملاکی در قیمت این کلنی ها موثر بوده است.

انواع نژادهای زنبورعسل

گفتنی است که تا به امروزه، 4 گونه از نژادهای مختلفی از زنبورعسل شناسایی شده که به شرح ذیل بوده است:

  • زنبورعسل معمولی یا اروپایی.
  • زنبورعسل شرقی یا هندی.
  • زنبورعسل بزرگ.
  • زنبورعسل کوچک.

شایان ذکر که زنبورهای معمولی یا همان اروپایی، از جمله گونه های مهم زنبورعسل شناسایی شده که عمده مباحث مربوط به پرورش زنبورهای عسل، پیرامون همین نژاد از زنبورهای عسل می باشد.
نکته جالب پیرامون زنبوهای معمولی، این بوده که این گونه از زنبورها، از توانایی ارتباطی خوبی برخوردار بوده اند و می توانند تمامی ارتباطات خود را در تاریکی صورت داده و به نظر می رسد که از نظر اقتصادی هم برای انسان ها ارزشمندتر از سه گونه ی دیگر می باشند.
باید گفت که زنبورهای معمولی و یا اروپایی، به 5 دسته تقسیم بندی شده اند که می توان به شرح زیر آنها را معرفی کرد.

انواع زنبورعسل

نژادهای زنبورعسل معمولی

زنبورعسل سیاه: که در قاره اروپا و کشور روسیه وجود داشته اند که دارای بدنی درشت و سیاه بوده و به شدت شرایط سخت زمستانی را تحمل می کنند.
زنبورعسل قفقازی: مخصوص رشته کوه های قفقاز در کشور گرجستان بوده، دارای رنگ خاکستری می باشند و بسیار حساس به بیماری نوزما بوده اند.
زنبورعسل ایتالیایی: که موطن اصلی آن شبه جزیره ایتالیا بوده و از نظر جثه، از دسته قبلی، کوچک تر می باشند. رنگ آن زرد و نمی تواند شرایط سخت زمستان را تحمل نماید.
زنبورعسل کارنیولان: این نژاد عمدتا در کشورهای مجارستان، اتریش و آلمان وجود داشته که رنگ خاکستری را دارا می باشند. گفته می شود که تولید عسل در آنها زیاد بوده و نسبت به بیماری ها مقاوم هستند.
زنبورعسل ایرانی: موطن اصلی این نژاد کشور ایران بوده که سیاه و زرد رنگ می باشند. رشد آنها در خرداد ماه بسیار خوب بوده و در شرایط سرد زمستانی، از تحمل بالایی برخوردار بوده اند. گفته می شود که این نژاد، از تولید بره موم بسیاری نیز برخوردار است.
در حال حاضر قیمت یک کلنی فعال زنبورعسل، که دارای زنبور ملکه می باشد، بسته به میزان سن زنبور ملکه در بازار تعیین شده است و شما می توانید یک کلنی قوی و فعال زنبورعسل را با قیمت مناسبی در بازار، خریداری کنید.
برای کسب آگاهی بیشتر پیرامون چگونگی خرید و فروش انواع کلنی های زنبورعسل، می توانید با مشاورین در ارتباط تلفنی و یا به صورت ایمیل باشید.