خاصیت عسل طبیعی و فواید آن بر انسان همواره شناخته شده بوده و همچنین سیاه دانه نیز به عنوان شفای همه دردها و مرض ها به جز مرگ با طب سنتی ما عجین شده است.
در مطالعه ای که در اوایل سال 2008 انتشار یافت معلوم شد که خوردن 70 گرم عسل طبیعی در روز به مدت 30 روز چندین عامل خطر آفرین برای بیماری قلب-عروقی را در افراد دارای اضافه وزن یا چاق در مقایسه با مصرف 70 گرم سوکروز کاهش می دهد.
همچنین در مورد سیاه دانه نیز امروزه اثبات گشته است که برای درمان سرگیجه و درد گوش، روماتیسم، اسهال، ناراحتی کبدی، سردرد و میگرن، درد و ناراحتی های کلیوی بسیار موثر می باشد.
که البته مخلوط این دو ماده یعنی عسل با سیاه دانه، یک معجون درمانی بسیار عالی را تولید می کند که هم در طب سنتی و هم اعجاز داروهای گیاهی بسیار از این دو استفاده می شود.


خواص عسل طبیعی و سیاه دانه

در افرادی که عسل طبیعی مصرف می کردند، کلسترول کل، کلسترول LDL، میزان تری گلیسرید، قند خون ناشتا، و پروتئین C واکنشگر(CRP) پایین تر بود، در حالی که همزمان کاهشی در وزن کل و میزان کل چربی بدن دیده می شود.
هر چند این یافته ها از مطالعه ای برروی گروه کوچکی(55 بیمار) گرفته شده و به هیچ وجه از دیدگاه آماری چشمگیر نیست، ولی باز هم قابل ملاحظه است و تاییدیست بر نقش بالقوه عسل در مبارزه با بیماری های قلبی-عروقی در جمعیت هایی که از قبل در معرض خطر قرار داشته اند.

این گونه تاثیرات عسل وقتی با گیاهان دارویی دیگر همچون سیاه دانه، زنجبیل، دارچین، لیمو و … مخلوط می شود، موجب تقویت خواص هر دو آن ها گشته و از لحاظ عملکرد نیز بهترین بازخورد را بر انسان نشان می دهند؛ که از جمله ترکیب عسل طبیعی و سیاه دانه، تاثیرات دارویی و درمانی بیشتری از استفاده جداگانه هریک از آن دو به تنهایی، دارد.