تا کنون چند بار برای خرید عسل دچار تردید شده اید؟ عسل وحشی را با داشتن چه معیارهایی می توانیم بشناسیم؟ چگونه می توان عسل طبیعی یا ارگانیک را از عسل تقلبی تشخیص داد؟
در این بخش قصد داریم به معرفی عسل وحشی در ایران بپردازیم و بررسی کنیم که این نوع عسل به چه میزان در ایران تولید می شود و برای چه افرادی مناسب است؟ جالب است بدانید که از مهمترین عوامل مصرف این نوع عسل، خواص دارویی آن می باشد.

نکاتی که باید درباره عسل بدانید :

  1. عسل طبیعی یا همان عسل وحشی یا ارگانیک، دارای عطر و بوی گل های موجود در طبیعت می باشد که عسل های تقلبی این رایحه ها را یا ندارند و یا اگر به دلیل تقلب و افزودن مواد عطری داشته باشند، گذرا بوده و ماندگاری ندارند.
  2. اگر عسل طبیعی را خالی و بدون افزودن موادی مانند آب مصرف کنید، اندکی گلو را می سوزاند و این بدلیل داشتن عصاره واقعی گیاهان می باشد که عسل تقلبی عاری از این خاصیت است.
  3. عسل طبیعی را اگر با معده خالی مصرف کنید، باعث ایجاد درد مختصری مشابه احساس زمان دفع، در ناحیه شکم می شود. این به آن علت است که عسل وحشی ترکیبات خالص گیاهی دارد که موجب به حرکت درآوردن دستگاه گوارش می شوند.
  4. رنگ عسل های وحشی طبیعی متنوع است، در حالیکه عسل مصنوعی یا تقلبی معمولا زرد رنگ هستند.
  5. با اینکه برخی عسل های طبیعی شکرک می زنند، اما عسل تغذیه ای شکرک نمی زند.
  6. شکرک عسل وحشی نرم است و در دهان به راحتی حل می شود، در حالیکه عسل تقلبی شکرک سفتی دارد که باید برای حل شدن آن از دندان ها کمک گرفت.
  7. اگر عسل شما حباب ماندگار داشت و پس از مدتی حباب ها برطرف نشدند، تقلبی است.
  8. درصورتی که بخواهیم عسل طبیعی را در آب ولرم حل کنیم عسلی که از بالا به داخل ظرف سرازیر می شود، به ته ظرف می رسد و در ته آن می نشیند. اما عسل های غیر طبیعی در بین راه تا رسیدن به ته ظرف شروع به حل شدن می کنند که با چشم قابل مشاهده است.
  9. قطرات عسل طبیعی به سمت هم کشیده می شوند و به هم می چسبند که این به علت خاصیت کشسانی یا ارتجاعی بالای عسل طبیعی یا همان عسل وحشی است، در حالیکه این خاصیت در عسل های تقلبی برعکس صورت می گیرد.