بره موم ماده ای چسبناک و ارزشمند برای زنبورداران و هم مصرف کنندگان بوده که امروزه در اشکال گوناگونی با قیمت مناسب در بازارهای شهر تهران به فروش می رسد.
در ابتدا باید گفت که شاید بتوان انواع مصرف کنندگان بره موم را به دو دسته تقسیم بندی نمود. دسته اول زنبورداران هستند که از بره موم در کندوها استفاده می نمایند و دسته دوم مصرف کنندگان بره موم هستند که می خواهند از خواص درمانی این ماده بهره ببرند.
حالا این سوال مطرح می گردد که زنبورداران چگونه از بره موم استفاده می کنند؟ و اینکه بره موم به چه صورت در بازار وجود داشته و می تواند چه خواصی را دارا باشد؟

بره موم در کندوهای عسل

بره موم ماده ای چسبناک و تولید شده توسط زنبورهای عسل بوده که از روی صمغ و شیره درختان و گیاهان جمع آوری گردیده است که می توان گفت از جمله ترکیبات اصلی تشکیل دهنده بره موم همان صمغ و موم می باشند.
بره موم دارای رنگ سبز و مایل به خاکستری بوده که از این ماده به سبب خاصیت بالایی ضدعفونی کننده ای که داشته در ابتدای محل ورود کندوها عسل استفاده نموده اند تا از ورود انواع بیماری ها و شیوع آن به داخل کندو پیشگیری نمایند. البته به سبب خاصیت جسبندگی این ماده، از آن برای بستن منافذهای موجود در اطراف کندو هم بهره برده شده است.

عرضه بره موم در بازار

در ابتدا باید گفت که از بره موم در صنایع گوناگونی چون صنایع غذایی و صنایع آرایشی بهداشتی بهره برده شده و در بازارهای جهان، بره موم به صورت قرص، کپسول، شربت، پماد و انواع مکمل ها عرضه گردیده است.
شایان ذکر است که برای بره موم خواص منحصربفرد ذیل را می توان نام برد:
درمان بیماری پوستی مانند سوختگی و عفونت های پوستی، مفید برای درمان دردهای مفصلی، درمان بیماری های تنفسی، خاصیت ضدتب، مفید برای درمان مشکلات داخلی زنان و التهاب پروستات مردان، کنترل کننده قند خون، کنترل کننده فشار خون و ضدسرطان.
مشتریان گرامی در بازارهای شهر تهران که اکثرا زنبورداران بوده اند و اشکال گوناگون بره موم به صورت قرص و کپسول در ایران به ندرت یافت شده است، می توانند با در ارتباط بودن با عرضه کنندگان شناخته شده در این بازارها، محصولی باکیفیت و در مقابل با قیمتی مناسب را تهیه نمایند.