عسل خام و مرغوب خریداری شده توسط خریداران عمده، دارای یکسری مواد خارجی مانند موم، حباب و اجزای حشرات می باشد که باید با یکسری فرآیندها، عمل تصفیه روی آن انجام شده و پس از بسته بندی، برای فروش و صادرات به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می شود.
عسل خام خریداری شده از زنبورداران، همواره دارای یکسری ناخالصی هایی است که باید قبل از بسته بندی از آن جدا شود، این عمل را تصفیه کردن عسل می نامند. برای تصفیه ی عسل روشهای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد که یکی از این روشها، روش ته نشینی است. در این روش عسل را در داخل ظروف استیلی ریخته و مدتی به آن استراحت می دهند، در این حالت ذرات معلق با وزن بالا ته نشین شده و حباب هوا، موم و اجزاء حشرات در سطح عسل قرار می گیرند که هر دو جزء به راحتی قابل جداسازی می باشد.
یک روش دیگر برای تصفیه عسل، استفاده از صافی ها برای جداسازی ذرات خارجی و موم عسل است که برای راحتی این کار، چند ساعت قبل از شروع عملیات تصفیه عسل، آن را در جای گرم و یا جلوی آفتاب قرار می دهند.
بهترین روش فروش عسل مرغوب تولید شده توسط زنبورداران ایرانی، ارائه ی آن به شرکتهای بازرگانی این محصول می باشد، تولیدکنندگان می توانند از مشاوره ی رایگان این شرکت بهره جویند.