نارنج درختی است همیشه سبز و زیبا که نام آن همواره با عطر مست کننده ی بهار نارنج عجین بوده و همین امر باعث شده این گیاه در صنعت عطرسازی کاربرد داشته باشد. ترشی و کمی تلخی میوه ، مانع مصرف مستقیم آن شده و بیشتر آب آن به عنوان چاشنی مصرف می شود .
شاخه های درخت بهارنارنج دارای خار بوده و خارها نسبتا تیز است . برگ ها همیشه سبز و معطر ، به طول ۱۰- ۷ سانتی متر و شکل برگ ها تخم مرغی – مستطیلی است . دارای گل هایی بسیار معطر و سفید رنگ بوده و نحوه رویش آن چند تایی محوری است که در ابتدای بهار می رویند . از گل آن برای تهیه مربای بهار نارنج استفاده می شود . میوه ها کروی شکل و به قطر حدود ۸ سانتی متر است . سطح میوه ناهموار است و گوشت آن ترش و پوستش تلخ می باشد .
مصرف نارنج به عنوان مکمل هم از قدیم رواج داشته است . میوه به شدت ترش آن سبب تحریک هضم و تسکین نفخ می شود . دم کرده میوه آن سردرد و تپش قلب و دلهره را آرام و همچنین تب را کاهش می دهد . آب آن دارای ویتامین C فراوان است . روغن هایی از آن می گیرند که در غرب به عنوان مکمل استفاده می شود و به منظور کاهش ضربان قلب و تپش قلب و دلهره مصرف می شود و سبب تشویق و تحریک خواب و آرامش دستگاه هضم می شود . 
منبع: سایت ایران عسل