آیا تا به حال اسم عسل زنده به گوشتان خورده؟ آیا میدانید چنانچه اصطلاح عسل زنده به عسلی اطلاق شود مفهوم آن چیست؟ آیا تفاوت عسل زنده با عسل های مصنوعی موجود در بازار را میدانید؟
عسل ماده بسیار حیاتی برای بشر بوده و هست و لیکن همواره دستخوش تغییراتی از سوی وی بوده که عمده دلیل آن، فروش بیشتر و ارزان تر آن می باشد. در طی سالیان گذشته اجداد ما همواره از محصولات ارگانیک و دستکاری نشده استفاده کرده اند و به همین جهت سلامتی و قوه ی بدنی و شادابی آنها همیشه به عنوان یک آرزو برای نسل امروز می باشد. از جمله مواد موجود در طبیعت که اکنون کمتر به صورت زنده در بازار تجارت یافت می شود، عسل است.

عسل زنده چیست؟
چنانچه عسل را همانند بدن یک انسان در نظر بگیریم که در هوای سرد و گرم واکنش انقباض و انبساط در اعضا و جوارح خود نسبت به محیط دارد، به راحتی می توان فهمید که عسل زنده در مجاورت با هوای سرد، رس بسته و در هوای گرم تبدیل به مایع می شود. رس بستن عسل دلیل محکمی بر طبیعی بودن آن می باشد. عسل های بازاری که غالبا به صورت شیمیایی تهیه و توزیع می شوند، آثاری از زنبور عسل به خود ندیده اند فلذا هیچ گاه شکرک نمیزنند آنها صرفا نوعی شیره ی مربا محسوب می شوند. بدین ترتیب رس بستن یا شکرک زدن عسل هر چند از نظر شکل ظاهری مشتری پسند نباشد اما دلیل خوبی برای طبیعی بودن عسل است.

رفع شکرک عسل
کافیست عسلی که در دمای سرد رس بسته را درون آب سردی گذاشته و در مجاورت شعله ملایم حرارت دهید. بعد از مدتی خواهید دید عسل دوباره به حالت عادی خود برمیگردد. توصیه می شود عسل زنده را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید.