به دلیل تنوع آب و هوای ایران و وجود پوشش گیاهی متنوع کشورمان، همچنین وجود گیاهان دارویی مختلف و متنوع، عسل تولیدی، محصولی مرغوب بوده و طرفدار زیادی دارد لذا صادرات آن میتواند سود معقول و مناسبی برای فعالان در این عرصه داشته باشد.
اقتصاد ایران، ترکیبی از صادرات و واردات نفتی و غیر نفتی است. در میان صادرات غیر نفتی، عسل ایران، به دلیل شیوه ی سنتی تولید، طعم، عطر و رنگ خاص و نادر خود در میان کشورهای حوزه ی خلیج فارس و کشورهای عربی مورد پسند عموم می باشد و روی آوری مردم به آن، روز به روز افزایش می یابد. با گسترش روز افزون طب سنتی و اقبال مردم به استفاده از این شیوه ی درمانی از یک سو و افزایش مضرات استفاده از داروهای فرآوری شده ی شیمیایی از سوی دیگر، استفاده از عسل در زمینه ی درمانی اهمیت شایانی پیدا کرده است.
با توجه به این امر تولید کنندگان و تجار عسل باید توجه داشته باشند که با فعالیت در زمینه ی صادرات عسل بعنوان یک مادهبا ارزش غذایی بالا و یک داروی شفابخش طبیعی که در درمان و پیشگیری از بیماریهای عفونی، داخلی و حتی پوستی می توانند علاوه بر کسب سود سرشار از این طریق، باعث رونق کسب وکار در زمینه ی زنبور داری در مناطق مختلف کشور شوند.