آیا سیاه بودن عسل نشان دهنده ی ضعف در کیفیت آن است؟ به نظر شما بهترین
عسل دارای چه رنگی باید باشد. آیا از انواع رنگ های عسل های توزیع شده در
سطح جامعه اطلاعاتی دارید و می دانید هر رنگ نشان چیست؟
عسل غذای با برکت در زندگی جوامع امروز می باشد البته اشتباه فکر نکنید که کشف این ماده متعلق به افراد قرن بیستم یا بیست و یکم است این غذا از قرن ها و حتی هزاران سال پیش موجب حیرت و شگفتی انسان شد. استفاده از عسل به گروه خاصی تعلق ندارد مثلا نمی توان گفت چون فرد مورد نظر سالخورده است پس مصرف نکند برعکس در این سن دستگاه گوارش به سختی می تواند غذا های سنگین را هضم نماید در نتیجه این افراد به موادی احتیاج دارند که از یک طرف راحت هضم شوند و از طرف دیگر انرژی و مواد معدنی لازم را به بدنشان برساند.
اما برخی همیشه رنگ عسل برایشان مبحثی داغ و سوال بر انگیز که در نهایت باید چه عسلی با چه رنگی تهیه کنیم؟
در جواب سوال بالا باید گفت در انتخاب عسل اول شما باید حالات سیستم بدن خود را بشناسید و ببینید بدنتان با چه عسلی سازگار است و بدون توجه به رنگ آن، نوع عسل خود را انتخاب کنید. برخی در نظر دارند در هنگام تهیه عسل حتما رنگ سیاه آن را انتخاب کنند و با این فرضیه هم جلو می روند که عسلی با این رنگ، از دل خود کوهستان به طور صد در صد طبیعی حاصل شده است و تعدای هم کاملا بالعکس گروه اول گمان می کنند.
گفتیم که همه این اظهار نظرات اشتباه است، در همه ی عسل ها زنبور یک کار را انجام داده است و اینکه به سراغی گلی رفته و از آن برای تولید عسل بهره برده است حال در این بین برای برخی از زنبوران غرعه ی گل موجود بر فرض مثال درخت اقاقیا بوده پس عسل رنگ روشنی را خواهد داشت و برخی انواع گل های دیگر و  نهایتا سیاه شده اند.
اتفاقا باید گفت عسل سیاه در تهیه شربت ها رنگ و جلوه ی زیبایی به آن ها می بخشد و حتی در خط فرآیند تولید برخی کارخانه ها مانند بیسکوییت سازی از عسل سیاه یا تیره برای رنگ دادن به محصول مورد نظر استفاده می کنند.
بهتر است تا این عسل را نخورده، فقط از روی رنگ در موردش داوری نشود