انواع عسل های خوب و اصل در تمام دنیا با برچسب های زیادی بسته بندی و فروخته می شود که مشخصات و اصطلاحات روی آن کاملا شناخته شده نیستند.
در ادامه شرح این واژه ها آورده شده است تا اطلاعاتی در اختیار خریدار قرار دهد به طوری که بتواند آگاهانه در مورد آن و مزایای آن نسبت به دیگر انواع عسل تصمیم گیری کند. (لازم به ذکر است که این عبارت ها در معنای جهانی شان در این جا گردآوری شده اند)


عسل خام

عسلی که حرارت ندیده و از سوراخ های ریز صافی عبور نکرده است. عسل خام عسلی خالص است، چیزی به آن اضافه و یا از آن جدا نشده است.


عسل شان

عسلی که با تکه ای از شان بسته بندی شده است و در اشکال مختلف با موم و یا به صورت تخته ای و شانه ای به فروش می رسد.


عسل شکرک زده یا رس کرده

عسلی که قندهای آن بعد از مدتی متبلور شده و شکرک می زند. این نوع عسل بعد از مدتی حالت جامد به خود می گیرد و در بعضی از نقاط جهان مصرف آن را به دلیل عدم ریخته شدنش بر روی لباس های کودکان، بیش تر می پسندند.


عسل کرمی

این عسل از به هم زدن عسل شکرک زده تا رسیدن به شکل یکنواخت به دست می آید.


عسل مخلوط

عسلی که از چند منبع جمع آوری شده و قبل از بسته بندی یا ریختن در شیشه مخلوط شده باشد. عسل مخلوط ممکن است از چند منبع داخلی یا چند کشور خارجی تهیه شده باشد. نیازی نیست که روی برچسب اشاره شود که عسل مخلوط از چند منبع متفاوت تهیه شده است.


عسل خالص

بطور معمول به عسلی اطلاق می شود که چیزی به آن اضافه نشده باشد. اگرچه، هدف ما این نیست که این افسانه را جاوید کنیم که عسل ماده ای فوق العاده خالص است زیرا معمولا مقدار بسیار ناچیزی ناخالصی ممکن است همواره در عسل موجود باشد.


عسل ارگانیک

این نوع از عسل مثلا در کشوری چون آمریکا به فروش می رسد، اما بیش تر آن عسل وارداتی است. زنبورعسل بیش از سه مایل برای جمع آوری شهد پرواز نمی کند و مناطق کمی در آمریکا هست که در آنجا شکوفه های تولید کننده شهد در معرض مواد شیمیایی صنعتی یا کشاورزی نباشد.


عسل حرارت دیده

حرارت دادن عسل معمولا برای بسته بندی و بطری کردن آن (بجهت کاهش سیالیت آن) است و معمولا حرارت دیده یا ندیده شدن یک نوع از عسل با آزمایش HMF مشخص می گردد.


عسل صاف شده

این نوع عسل از الک فلزی با سوراخ های ریز عبور داده شده تا موم و مواد دیگر موجود در آن جدا شود. عسل صاف شده یکی از انواع رسمی عسل استخراج شده است که تحت نشان استاندارد USDA مشخص می شود.


عسل فیلترشده

این نوع عسل هم یکی از انواع عسل های رسمی استخراج شده است که توسط استاندارد درجه بندی USDA تعریف شده است و به عبارتی یک عسل صاف شده می باشد که از روش های دیگر و غیر معمولی برای فیلتر آن استفاده شده است.