با ایجاد شدن امکان خرید و فروش زنبورعسل با قیمت مناسب در سرتاسر کشور، علاقه مندان می توانند به پرورش آن ،در شکل شغل اصلی، شغل دوم و یا حتی در قالب تفریح و حیوان خانگی، بپردازند.
به طور کلی زنبورهای عسل به چهار گروه و هرکدام به چندین نژاد تقسیم می گردند:
1) زنبور هندی: از زنبور ریز درشت تر و کمی کوچک تر از زنبورعسل معمولی بوده، قد کارگرش 13 میلی متر می باشد. در هندوستان، چین و ژاپن زندگی می کند.
2) زنبور درشت: بزرگترین نوع زنبورعسلی می باشد که تاکنون شناخته شده و در هندوستان، چین و سیلان زندگی می نماید. قد کارگر هایشان حدود 19 ، ملکه 23 و نر فقط 17 میلی متر است. به حالت وحشی زندگی کرده و فقط یک شان درست می کنند که طول آن 170 و عرضش تا 120 سانتی متر هم می رسد.
3) زنبور ریز: تا حدود اهواز و آبادان هم دیده شده اند، از همه زنبورها کوچک تر بوده و قد کارگرهایشان حدود 8 میلی متر، نر تقریبا 12 و ملکه آن 14 میلی متر است. به صورت وحشی در هندوستان و جنوب ایران (جیرفت) زندگی می کنند.
4) زنبورعسل معمولی: قد کارگر هایشان حدود 15 و ملکه 20 میلی متر است. زنبورعسل معمولی به نژاد هایی چون کارنیولان، سیاه، ایتالیایی(زرد)، قفقازی و زنبور نژاد ایرانی تقسیم می شود.
که در ایران، نژاد قفقازی از زنبورعسل های معمولی بهترین نتیجه و سازگاری را داشته و زنبورداران نیز از آن ها راضی بوده اند.