عسل سیاه چیست؟ سوالی که ذهن خیلی از ما را به خود مشغول کرده که عسل چرا سیاه می شود و یا به چه عسلی عسل سیاه می گویند.

در این مقاله ما قصد داریم تا به این سوالات پاسخ دهیم با ما همراه باشید.

به چه عسل هایی عسل سیاه می گویند؟

رنگ عسل ها عموما وابسته به گیاهی است که عسل از آن تهیه می شود و نسبت به آن رنگ عسل تیره یا روشن می شود، در این میان بعضی عسل ها دارای رنگ تیره تری نسبت به بقیه عسل ها می باشند مثل: عسل شوید، عسل سیاه دانه و عسل کناری که چند ماه از تولید آن گذشته باشد.

گاهی حجم بسته بندی نیز می تواند بر روی رنگ عسل اثر گذارد؛ مثلا وقتی ظرف عسل پهن تر باشد عسل تیره تر به نظر خواهد آمد و بر عکس آن نیز به این صورت است که ظروف کشیده تر رنگ عسل را روشن و شفاف تر نشان میدهند.

درحقیقت چیزی به نام عسل سیاه که بتوان گفت از گیاه یا ماده ی خاصی تهیه شده و رنگ سیاه خالص دارند وجود ندارد.

خواص عسل سیاه

  • یکی از مهم ترین خواص و فواید عسل سیاه آنتی اکسیدان بودن آن است که در همه عسل ها مشترک است.
  • درمان عفونت ها و ترمیم زخم ها با عسل بهتربن داروی طبیعی از گذشته تا کنون رواج داشته.
  • درمان و بهبود دردهای استخوانی به خاطر مواد معدنی موجود در عسل یکی از مهمترین خواصی است که عسل طرفداران عسل را افزایش داده است.
  • رفع استرس و تنش های روزانه با استفاده از عسل و شربت عسل یک راه طبیعی، بدون عارضه و خوشمزه می باشد.

آیا سیاه بودن عسل همیشه نشان دهنده ی طبیعی بودن عسل می باشد؟

جواب این سوال خیر است، متاسفانه نمی توان گفت که تیرگی همه عسل ها به صورت طبیعی می باشد زیرا بعضی تولید کنندگان یا فروشندگان عسل برای جلوگیری از رس بستن عسل آن را حرارت می دهند و عسلی که بعد از حرارت به دست می آید نسبت به عسل حرارت ندیده روشن تر می باشد. پس به منظور اینکه بتوانید از تمام خواص عسل بهره ببرید باید دقت داشته باشید که عسل را از مراکز قابل اطمینان تهیه نمایید.

تفاوت عسل سیاه و عسل زرد چیست؟

طبق تحقیقات به دست آمده مشخص شد ماده ای به نام پرولین در عسل های سیاه نسبت به بقیه عسل ها بیشتر است ، هر چه این میزان بالاتر باشد عسل از کیفیت بالاتری برخوردار می باشد.

البته در طعم عسل سیاه نیز تفاوت هایی وجود دارد که کاملا سلیقه ای می باشد، در حقیقت نمی توان گفت که کدام عسل خوش طعم تر از دیگری است.

می توان گفت عسل هایی با رنگ تیره تر از مزه شدیدتری برخوردار هستند و شاید شیرین تر به نظر بیایند اما این مساله اثبات آزمایشگاهی ندارد.

عسل سیاه بهتر است یا زرد؟

در زمینه بهتری برای عسل هیچ صحبتی صحت نیست زیرا عسل ها با توجه به خواص آن و سلیقه مصرف کنندگان دسته بندی می شوند پس به هیچ وجه نمیتوان گفت عسل سیاه بهتر است یا عسل زرد.

هر عسلی طعم و مزه خاص خود و خواص دارویی خود را داراست با رنگ و طعم منحصر به خود.

آیا رنگ عسل اثری بر روی کیفیت آن دارد؟

با اینکه رنگ عسل جزو اصول USDA نیست، اما بعضی تولید کننذگان و مصرف کنندگان عسل علاقمندند که در مورد آن صحبت گنند. اما حقیقت این است که نمی توان گفت هر عسلی با رنگ تیره دارای کیفیت بالایی می باشد.

عسل با رنگ روشن معمولا دارای طعمی ملایم می باشد در صورتی که طعم عسل سیاه قوی تر است. گاها تراکم آنتی اکسیدان عسل سیاه بیشتر ازعسل زرد یا روشن است.