تشخیص اینکه برداشت عسل طبیعی از کندو باید در چه زمان و موقعی انجام بگیرد، در دستیابی به محصولی درجه یک و مرغوب بسیار تأثیر گذار است.
زمان برداشت عسل طبیعی از کندو به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد. زنبوردار باید با شناخت و رعایت تمام این عوامل موفق شود تا عسلی مرغوب و با کیفیت تولید نماید.
اصلا همین مسائل به ظاهر کوچک هستند که باعث می شود تا یک زنبوردار موفق شود تا محصولی مرغوب برداشت کند، در حال که زنبوردار دیگری که تجربه کافی ندارد، نمی تواند عسلی به همان کیفیت تولید کند و چه بسا نمی داند که اشکال کارش از کجاست.
برداشت عسل از کندو معمولاً زمانی انجام می گیرد که شان ها از عسل پر شده اند. بهترین موقع برای برداشت عسل صبح زود است که زنبورها آرامش بیشتری دارند.
برای تشخیص اینکه آیا زمان برداشت عسل طبیعی از کندو رسیده است یا نه، می توان به شان ها توجه کرد که آیا زنبورعسل روی تمام سلول ها را با لایه ای نازک از موم پوشانده است یا نه؟ چون این امر نشانه ای بر آماده بودن عسل برای برداشت است.
خریداران گرامی برای اینکه بتوانند انواع مختلف عسل طبیعی را خریداری کنند می توانند با مجموعه عسل ایران همکاری داشته باشند