مصرف عسل مرغوب و صادراتی ایران، برای مصرف کنندگان داخل و خارج کشور برای بهره مندی از ارزش غذایی بالاتر آن استفاده در وعده صبحانه می باشد تا انرژی لازم جهت شروع فعالیت روزانه از طریق عسل که بسیار سریع الجذب می باشد تامین گردد.
بهترین زمان برای مصرف عسل به عنوان غذا به جهت بهره بردن از ارزش غذایی بالای آن، صبح در وعده صبحانه می باشد زیرا عسل به سرعت جذب خون شده و انرژی لازم جهت شروع فعالیتهای روزانه را تامین می نماید. همچنین در شربتها و شیرینی هایی که روزانه مصرف می شود می توان عسل را جایگزین قندها و شکر نمود. در صورتیکه از عسل به عنوان دارو برای درمان بیماریها استفاده می شود بهترین روش مصرف بدین گونه است که عسل مصرفی در زیر زبان قرار گیرد بتواند از طریق مخاطهای زبان و دهان جذب بدن گردد. برای بیماران مبتلا به ناراحتیهای گوارشی همچون زخم معده و اثنی عشر، عسل باید در طی روز چندین بار و هر بار حداکثر دو قاشق مورد استفاده قرار گیرد، البته بیماران مبتلا به دیابت باید مصرف عسل را زیر نظر پزشک معالج انجام دهند.
بهترین روش فروش عسل زنبورداران در ایران، ارائه ی محصول به شرکتهای صادراتی عسل است بدین صورت کار صادرات عسل بسهولت و سریع صورت می گیرد.