آیا می دانید که موم سیاه عسل یا همان بره موم، چه خواص مفیدی را دارا می باشد؟ کدام مراکز خرید محصولات زنبورعسل، انواه موم سیاه خالص را عرضه نموده اند؟
در ابتدا باید گفت که موم عسل، ماده ای زرد رنگ و با خواص فیزیکی بسیار فراوانی بوده که امروزه علاوه بر صنعت زنبورداری جهت تولید عسل طبیعی، از خواص و کاربردهای بسیار زیادی در دیگر صنایع چون ریخته گری، داروسازی، قالبسازی و از همه مهمتر، در صنعت تولید لوازم آرایشی و بهداشتی داشته است.
اما به جرئت می توان گفت که بره موم یا همان موم سیاه عسل موجود در کندو عسل، از خواص و ترکیباتی مفیدتر برخوردار بوده که توانسته هم در کندو نقش مفیدی داشته باشد و هم برای انسان ها از خواص منحصربفردتری برخوردار بوده است.
بله بره موم، نوعی موم سیاه، صمغی شکل و چسبناک بوده که توسط زنبورهای کارگر، از صمغ و شیره درختان تولید شده و دارای مقداری گرده و موم هم می باشد. بره موم دارای خواص ضدباکتریایی بوده و در کندو عسل، نقش ضدعفونی کنندگی و تنگ نمودن دریچه پرواز در فصل زمستان را دارا بوده است.
اما آیا می دانید که امروزه زنبورداران بره موم را چگونه جمع آوری کرده و به بازار عرضه نموده اند؟ آیا از خواص مصرف بره موم چیزی می دانید؟

جمع آوری بره موم از کندو

خب همانطور که متوجه نقش مفید بره موم در کندو عسل شدید، باید بدانید که خواص موجود در ترکیبات آن سبب شده تا زنبورداران این ماده را هم از جمله فرآورده های طبیعی زنبورعسل بدانند و آن را از کندو عسل جمع آوری کنند. عمدتا جمع آوری بره موم از کندو عسل، به دو شیوه صورت می گیرد:
شیوه سنتی: در این روش، زنبورداران بره موم های تشکیل شده در دیواره ها و جدارهای کندو عسل را می تراشند که خب گفتنی است می تواند همراه با ناخالصی هایی چون مواد موجود در کندو باشد.
شیوه صنعتی: این روش که بهترین شیوه جمع آوری بره موم بوده، زنبورداران از تله هایی سوراخ دار بر روی سقف کندو استفاده نموده اند و زنبورها که این سوراخ ها را تهدیدی برای کندو دانسته، با بره موم پر می کنند.
خب در روش صنعتی، زنبورداران به بره مومی خالص تر و مرغوبتر رسیده اند و امروزه آن را به بازارهای فروش محصولات زنبورعسل عرضه داشته اند.

موم عسل

خواص بره موم

شایان ذکر که امروزه به جهت آنکه بره موم خام قابل مصرف نبوده، زنبورداران انواع پودر و عصاره بره موم را که از مواد فعال بیشتری برخوردار بوده و قابل هضم تر می باشد را با استفاده از روش های گوناگون، به بازار عرضه نموده اند که بدون شک به عنوان یک داروی گیاهی، نقش موثر دارویی و درمانی را داشته است.
بره موم دارای خواص ضدباکتریایی و آنتی اکسیدانی بوده که نتایج فراوانی نشان دهنده ضدسرطان بودن این ماده را آشکار نموده و توانسته در عدم تشکیل سلول های سرطانی در بدن انسان ها، موثر باشد.
همچنین مخلوط بره موم با عسل طبیعی، می تواند اثرات مثبت دارویی را در درمان مشکلات دهان و دندان، کلسترول بالای خون، درمان بیماری های کبدی و گوارشی و تقویت سیستم ایمنی بدن داشته باشد.
در حال حاضر شما می توانید انواع موم سیاه یا همان بره موم عسل را با قیمت بسیار مناسب از مراکز معتبر خرید عسل ایرانی در سراسر کشور، خریداری کنید.