متبلور شدن و شکرک زدن عسل صادراتی نشانه ی طبیعی و خالص بودن آن بوده و به سادگی قابلیت برگشت به حالت اولیه را دارد. برای مایع کردن عسل متبلور و ذوب کردن آن در مقیاس خانگی می توان عسل شکرک زده را در ظرف در بسته داخل آب گرم قرار داد.
تبلور و شکرک زدن عسل یکی از ویژگیهای عسل طبیعی است که به راحتی می توان عسل به اصطلاح کریستالیزه شده را به حالت اولیه برگرداند. برای ذوب کردن عسل متبلور در مقیاس خانگی می توان این عسل را در داخل ظرف در بسته و داخل آب با حرارت 70-60 درجه قرار داد. پس از مدتی مشاهده می شود که عسل ذوب شده و به حالت اولیه خود باز می گردد. در مقیاس وسیع تر و در کارخانجات بسته بندی عمل ذوب کردن عسل شکرک زده به این صورت انجام می شود که ابتدا دمای محل مورد نظر را به حدود 70-60 درجه می رسانند و بعد از آن با کمک این جریان هوای گرم عسلها را که قبلا در ظروف بزرگ شیشه ای قرار داده اند، ذوب کرده و عسل مایع شده به تدریج با کمک شیب ظرف جریان یافته و بعد از خروج آماده ی بسته بندی و عرضه به بازار مصرف می باشد.
فعالان عسل اطلاع دارند که شکرک زدن تنها ویژگی ظاهری در عسل است که دلالت بر طبیعی و خالص بودن آن دارد، ولی به دلیل داشتن ظاهری مشتری پسند، آن را به شکل مایع در می آورند.

.