قیمت عسل چهل گیاه گران تر است یا تک گل و تشخیص واقعی و اصل بودن کدام یک راحت تر می باشد؟ آیا از نظر درمانی با هم تفاوتی دارند؟
عسل طبیعی از شهد گل های موجود در منطقه زندگی زنبورها حاصل می گردد، بنابراین رنگ، بو، طعم و خواص گیاهان همان ناحیه را به خود می گیرد و می توان بر همین اساس نوع درمان یا کاربری آن را تعیین کرد و قیمت گذاری نمود.

عوامل موثر بر قیمت عسل اصل
مهمترین عامل بر قیمت انواع عسل نیز میزان خواص و فوایدی است که برای بدن انسان دارد، پس هرچه عسل طبیعی، اصل و مرغوب تر باشد و از شهد گل های باخاصیت تشکیل شده باشد گران تر خواهد بود.
یکی دیگر از عواملی که بر قیمت هر نوع عسل تاثیر گذار است، میزان فراوانی یا کمیابی آن نوع در منطقه است و چنانچه گیاهی سرشار از خاصیت باشد ولی به وفور در دسترس قرار بگیرد، عسل آن نیز قیمت ملایم تری خواهد داشت.
طبق سطور مذکور، اینکه بخواهیم بگوییم عسل چهل گیاه اصل ارزان تر است یا تک گل باید به میزان خواص و فراوانی آن توجه نماییم، مثلا قیمت واقعی عسل اصل تک گیاه مانند یونجه و گون می تواند از یک عسل چهل گیاه ارزان تر و عسل اقاقیا و بلوط می تواند بسیار گران تر از چهل گیاه باشد.
البته باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که عسل چهل گیاه از شهد گل و گیاهان مختلفی تهیه شده است و خواص چندین گیاه را یکجا دارد و نمی تواند به عنوان درمان تخصصی برای یک بیماری خاص خیلی مفید باشد و تشخیص اصل بودن آن نیز به دلیل اینکه نمی دانید از چه گل هایی تهیه شده سخت و در بعضی موارد غیرقابل تشخیص می باشد.
اما عسل تک گل چون به طور تقریبا خالص از یک گیاه مشخص تهیه شده، می تواند در درمان بسیاری از بیماری ها به طور تخصصی مصرف شود و البته تشخیص آن به دلیل شناسایی راحت نوع گیاه منبع آسانتر است، و فقط کافیست رنگ، طعم و عطر آن را بشناسید.