با توجه به بهره برداری های فراوان صورت گرفته از کندوی عسل مدرن در کشور، انواع بهترین نوع این کندوها، با قیمت مناسبی در بازارهای سراسر کشور، به فروش می رسد.
کندو عسل محلی برای زندگی انواع زنبورهای عسل مانند، زنبور کارگر، زنبور نر و زنبور ملکه بوده که با تشکیل کلنی های با جمعیت های فراوان، توانسته اند با تقسیم وظایف میان خود، فرآورده هایی چون عسل طبیعی، گرده گل، ژل رویال و بره موم را تولید کنند که امروزه از خواص مفیدی برای انسان ها نیز برخوردار بوده اند.
در گذشته، زنبورداران از کندوهایی چون، کندو ی گلی، سفالی و یا عمدتا از انواع کندوهای حلبی، بهره برداری می نمودند که با نام کندوهای بومی، امروزه شهرت داشته و هنوز هم در برخی از مراکز زنبورداری ها، از این کندوها بهره برداری هایی صورت گرفته است.
اما با توجه به مدرن شدن جوامع گوناگون و صنایع دیگر، صنعت زنبورداری هم از این حیث مستثنا نبوده و امروزه شاهد ورود انواع کندوهای مدرن به این صنعت ارزشمند در دنیا بوده ایم که خب از مزیت هایی برخوردار بوده و برخی از دشواری های بهره برداری از کندوهای بومی را کاسته است.
گفتنی است که کندوهای مدرن، در دو نوع کندو عسل چوبی و کندو عسل پلاستیکی، طبق پیشنهاد و سلیقه خود زنبورداران ساخته شده اند و امروزه درصد بالایی از بهره برداری را در زنبورداری های دنیا و به خصوص کشور ما، به خود اختصاص داده اند.

کندو عسل چوبی

این کندوها از چوب سفید و عمدتا از چوب درختان جنگلی و در کشور ما، از چوب درخت تبریزی ساخته شده اند که می توانند در تعداد طبقات گوناگون و به دو صورت کف باز و کف بسته، مورد بهره برداری قرار بگیرند.
یکی از مزیت های خوب کندوهای چوبی، علاوه بر آنکه سازگاری زیادی را با هر نوع اقلیمی داشته اند، تعمیر شدن شکستگی های موجود در کندو، توسط خود زنبورهای عسل بوده که منجر شده تا میزان کارآیی و بازدهی این کندوها، به چیزی بین 10 تا 12 سال برسد.
نکته ی مهمی که هنگام خرید کندوهای چوبی وجود داشته، عدم شکستگی های موجود در کندو و سبکی وزن آنها بوده که ملاک بسیار خوبی در انتخاب یک کندو عسل مناسب بوده است.

کندو عسل مدرن

کندو عسل پلاستیکی

یکی دیگر از انواع کندوهای مدرن که به کندوهای جعبه ای نیز شهرت داشته اند، کندوهای پلاستیکی بوده که از یک لایه فوم و دو لایه پلاستیک تشکیل شده و گفتنی است می توانند از مزایایی نسبت به کندوهای چوبی نیز برخوردار باشند.
اما باید توجه داشت که این مزایا، دلیل خاصی بر برتری این کندوها نسبت به کندوهای چوبی نداشته و این خود زنبورداران هستند که در شرایط گوناگون، میتوانند با بهره برداری های صورت گرفته از این کندوها، مناسب ترین نوع آن را انتخاب کنند.
کندوهای پلاستیکی، قابلیت شست و شو و ضدعفونی کردن را داشته اند و از مقاومت بسیار بالایی هنگام حمله حشرات موذی چون موریانه، برخوردار می باشند که خب مزایایی مطلوب نسبت به کندوهای چوبی محسوب گردیده است.

کندو عسل مدرن

اما همواره باید گفت که مشاوره با زنبوردارانی باتجربه که در شرایط مشابه آب و هوایی و اقلیمی، از هر کدام یک از این کندوها بهره برداری نموده اند، می توانید بهترین و مناسب ترین نوع کندو عسل را برای زنبورداری های خود، انتخاب کنید.
برای ارتباط داشتن با مشاورین باتجربه در این حوزه و خرید انواع کندوهای مدرن با قیمت مناسب، می توانید از طریق راه های ارتباطی داده شده، اقدام کنید.