کلمه ی خام در چه صورتی برای عسل به کار می رود؟ قیمت عسل خام به چه میزان
است؟ کلمه ی خام به یک عسل مرغوب و خوب انتساب داده می شود در حقیقت عسلی
که عملکرد پاستوریزه کردن بر روی آن انجام نشود خام است.
اگر به دنبال این هستید که عسل خام تهیه کنید هیچ راهی ندارد جز اینکه به نواحی سفر کنید که در آنجا کندو دارانی وجود دارند که مشغول تولید عسل می باشند ماهیت واقعی عسل هایی که تحت نام عسل طبیعی و خالص در بازار در بسته بندی های شکیل وجود دارد این است که طی مجموعه عملکرد هایی در دمای ۷۰ درجه سانتی گراد قرار می گیرد، و سپس یک دفعه سرد می شوند که این کار برای ماندگاری بیشتر عسل و تغییر نکردن طعم و شکلش صورت می گیرد. درست است که این عملیات مشتری پسندتر است ولی در نظر داشته باشید بسیاری از خواص عسل طی عمل گرم و سرد کردن از بین می رود.
عسل خام رنگ تیره یا کدری دارد و شاید حتی در بین  آن بال زنبور نیز پیدا شود بعد از مدتی که از نگه داری آن در خانه بگذرد حالت دانه دانه به خود می گیرد.
این عسل برای کودکان که در محدوده ی سنی زیر یک سال هستند خطرناک است وحتی برخی مواقع این عسل حامل باکتری خطرناکی به نام بوتولیسم است که در افراد بزرگ سال هم ایجاد حالت تهوع می کند در این مواقع بدون مشاوره با پزشک اصلا مصرف ننمایید.
همان گونه که در بالا گفته شد عسل خام خیلی در مغازه ها یافت نمی شود ولی در صورت تهیه ی آن متوجه خواهید شد قیمتش با عسل های طبیعی مغازه ها تفاوت زیادی ندارد