آیا کندو عسل چوبی برای زنبورداری در ایران مناسب است؟ آیا از لیست قیمت انواع کندو عسل چوبی در دو نوع کف باز و کف بسته در بازار، آگاهی داشته اید؟
کندو عسل از جمله لوازمی ضروری و مهم در زنبورداری بوده که بسیار زیاد می تواند نقش مهمی را در انجام اقدامات مفید جهت تولید فرآورده های زنبورعسل، توسط زنبورداران داشته باشد و امروزه به نظر می رسد که با وجود انواع کندوهای مدرن، این امکان فراهم آمده است.
بله امروزه انواع کندوهای مدرن و جدید ساخته شده اند که مواردی از جمله بازدید آسانتر کندوها، جابجایی آسانتر به سبب وزن مناسبی که داشته اند را برای زنبورداران فراهم نموده تا شاهد تولیدات هر چه بهتر و بیشتر فرآورده های ناب زنبورعسل ایرانی از نژادهای زنبورهای عسل معمولی باشیم.
در حال حاضر انواع کندوهای چوبی که از جمله بهترین و مناسب ترین نوع کندو عسل برای زنبورداری لقب گرفته اند، از چوب درختان جنگلی و چوب سفید طبق خواسته و پیشنهاد زنبورداران، در طبق های گوناگون و در دو نوع کف باز و کف بسته ساخته شده اند که بهره برداری از هر یک، مزیت خاص خود را دارا بوده است.
حال آیا می دانید که کندوهای چوبی چه مشخصاتی داشته اند و چرا هنوز هم به عنوان مناسب ترین کندو عسل در ایران شناخته شده می باشند؟

کندو عسل چوبی

معرفی کندو عسل چوبی

همانطور که متوجه شدید، کندوهای چوبی عمدتا از چوب درختان جنگلی در دنیا ساخته شده اند و در کشور ما چوب درخت تبریزی از جمله مناسب ترین چوب برای ساخت این کندوها لقب داشته و همین جا می توان گفت که به سبب دانستن ماده اولیه کاملا طبیعی چوب درختان، کندو چوبی می تواند بهترین نوع کندو باشد.
شایان ذکر است که از دیگر مزیت های بهره برداری از کندوهای چوبی، قابلیت بالای سازگاری این کندوها با شرایط گوناگون محیطی و اقلیمی بوده که توانسته میزان کارآیی نسبت مناسبی را برای زنبورداران دارا باشد و بازدهی مطلوب آن را چیزی بیش از 11 سال تخمین زده اند.
گفتنی است که کندوهای چوبی امروزه در دو نوع کف باز و کف بسته تولید گردیده که با توجه به شرایط محیطی حاکم در اکثر مناطق کشور، به نظر رسیده که استفاده از سیستم کف باز که در کشورهای اروپای مرکزی هم بهره برداری می گردد، امری مناسب تر بوده است.
در ادامه باید گفت که از دیگر کندوهای مدرن و ساخته شده امروزی، می توان به کندوهای پلاستیکی اشاره داشت که در حالی که از مزیت هایی چون مقاومت بیشتر و سبکی وزن برخوردار بوده اند، آیا می توانند سازگار با هر شرایط دمایی و اقلیمی در کشور ما باشند؟
بنظر می رسد که زنبورداران به خصوص زنبورداران تازه کار، می بایستی با ارتباط داشتن با مشاورین در این حوزه، بهترین و مناسب ترین نوع کندو عسل را برای حرفه خود برگزیند و از لیست قیمت انواع کندوهای مدرن و جدید در بازار، آگاهی پیدا کنند.