متاسفانه برخی از فروشندگان و تولید کنندگان بدون هیچ گونه وجدانی انواع
عسل های تقلبی را به جای عسل خالص در ایران، با قیمت های نجومی به مردم عرضه
می کنند البته قانون و دولت هم در این راستا بسیار کم توجه ای می کنند.
اگر در کشور های اروپایی عسلی با مواد افزودنی ترکیب شده باشد یا اینکه حتی زنبورداران برای جلوگیری از شیوع بیماری ها به زنبوران آنتی بیوتیکی داده باشند نمی تواند تحت عنوان عسل خالص به فروش برسد و این امر خلاف قانون است و با متخلفان برخورد جدی می شود، ولی متاسفانه در کشور ما اصلا به این مبحث توجه ای نمی شود و هر گونه عسلی با هر برند و قیمت های متفاوت به فروش می رسد. اما روش های متدوال برای تعیین عسل خالص چیست؟

شیوه های تشخیص عسل خالص
ابتدا باید بگوییم هیچ کدام از این شیوه ها صد در صد دقیق نیستند و اگر عسلی با سربلندی از این آزمایشات بیرون آمد نمی توان حتما گفت عسل اصل و طبیعی است ولی تا حدی می تواند به شما حس خوبی را منتقل کند که حداقل عسل خیلی بدی نمی باشد
روش اول : یک شمع بردارید و سر نخ شمع را کاملا به عسل آغشته کنید سپس آن را آتش بزنید اگر آتش بگیرد به این معنی است که به احتمال زیاد به عسل هیچ آبی اضافه نشده است و تا حدی از طبیعی بودن آن اطمینان حاصل می نمایید.
روش دوم: بحث تعیین رطوبت عسل و اثر گذاری آن بر روی دستمال کاغذی می باشد که اگر عسل طبیعی باشد به هیچ عنوان به درون دستمال  نفوذ نمی کند.
در ایران قیمت گذاری انواع عسل ها تا حد زیادی به طبیعی و درصد خالصی آن بستگی دارد ولی باید بدانید عسل خالص ارزان نمی تواند باشد و در هنگام خرید توجه داشته باشید درست است که در هر مغازه ای عسل یافت می شود ولی تا حد ممکن از مراکز مورد اعتماد خرید نمایید