آیا می دانید که بهترین کندوهای زنبورعسل جدید، چه مشخصات و ویژگی هایی را دارا بوده اند؟ آیا از قیمت انواع کندوعسل در بازارهای کشور، آگاهی داشته اید؟
کندو عسل در صنعت زنبورداری امروزی، از مشخصات و ویژگی های کاربردی مناسب تری برخوردار بوده و زنبورداران که بیشترین درصد بهره برداری از فرآورده های زنبورعسل را توسط کندوهای مدرن صورت داده اند؛ دیگر آن پیچیدگی و سختی کار گذشته را نداشته اند.
کندوهای مدرن و جدید امروزی، که با نام کندوهای جعبه ای هم شهرت داشته، مزایایی از جمله سبکی وزن، حمل و جابجایی آسان، امکان آسانتر جهت برداشت عسل و دیگر فرآورده های زنبور عسل و حتی نظافت کندو عسل را دارا بوده اند.
البته ذکر این نکته ضروری بوده که در بسیاری از زنبورداری ها در کشور ما، هنوز هم از کندوهای بومی و از جنس سفال و یا گل، بهره برداری هایی صورت گرفته، اما خب میزان بهره برداری از کندوهای مدرن و جدید، از درصد بالایی برخوردار بوده و شاید تنها استان همدان بوده که فقط از کندوهای مدرن بهره برداری نموده است.
کندو عسل مناسب و خوب، نقش مهمی را در میزان تولیدات بهتر و بیشتر از فرآورده های زنبورعسل، به خصوص عسل طبیعی داشته و گفتنی است که تولید یک عسل خالص و ارگانیک هم می تواند از عوامل دارا بودن یک کندوی مناسب باشد. حال آیا با کندوهای مدرن آشنایی داشته اید و می دانید که این نوع کندوها چگونه تولید شده و چه مشخصاتی داشته اند؟
در حال حاضر در صنعت زنبورداری امروزی، از انواع کندوهای مدرن ذیل بهره برداری نموده اند که در ادامه به ویژگی ها و مشخصات هر یک اشاره شده است:

  1. کندوعسل چوبی.
  2. کندو عسل پلاستیکی.

معرفی کندو عسل چوبی

این نوع کندو عسل که به گفته بسیاری از زنبورداران باتجربه در کشور ما، از سازگاری بسیار خوبی با هر شرایط محیطی برخوردار بوده، عمدتا از چوب درخت تبریزی و در تعداد طبقه های گوناگونی ساخته گردیده است.
گفتنی است که تعداد طبق ها و حتی کف باز و یا کف بسته بودن این نوع کندوها، طبق سلیقه و سفارش خود زنبورداران بوده، که البته کندو عسل کف باز از مزایای بهتری برخوردار بوده است.
شایان ذکر که یک کندو عسل چوبی، از میزان کارآیی نسبتا خوبی برخوردار بوده و با توجه به آنکه مواد اولیه کاملا مشخصی در چوب درختان وجود داشته، از این حیث می تواند بهترین نوع کندو عسل نیز لقب بگیرد.

انواع کندو عسل

معرفی کندو عسل پلاستیکی

این نوع کندوها هم که به تازگی پا به عرصه زنبورداری گذاشته اند، به گفته زنبورداران هم از مزایا و هم از معایبی نسبت به کندوهای چوبی برخوردار بوده اند، اما خب باز هم نمی توان گفت که کدام یک از این نوع کندوها برتری خاصی نسبت به هم داشته و این خود زنبورداران هستند که می توانند با مشاهده عملکرد هر یک از این دو، مناسب ترین نوع کندو عسل را برگزینند.
پیرامون مشخصات و مزایای کندو عسل پلاستیکی می توان گفت که این نوع کندوها قابل شست و شو و ضدعفونی می باشند و از مقاومت بیشتری در برابر حرارت، رطوبت برخوردار بوده اند.

انواع کندو عسل

شایان ذکر که برخی از زنبورداران، از سبکی وزن کندوهای پلاستیکی نسبت به کندوهای چوبی مواردی را عنوان نموده، اما باید گفت که در بسیاری از مواقع اختلاف وزن آنها، زیاد به چشم نیامده و گفتنی است که برخی از زنبورداران در شرایط آب و هوایی گرم؛ از عرق کردن کندوهای پلاستیکی، گلایه داشته اند.
بنظر می رسد که بهترین راهکار برای انتخاب یک کندو عسل مناسب، مشاوره با زنبورداران و کارشناسان باتجربه در این حوزه بوده که از انواع هر یک از کندوهای مدرن، در شرایط گوناگون محیطی و اقلیمی، بهره برداری نموده باشند.
شما می توانید برای کسب آگاهی از قیمت انواع کندوهای مدرن و مشاوره پیرامون چگونگی انتخاب یک کندو عسل مناسب، با کارشناسان و مشاورین در این حوزه، ارتباط مستقیم داشته باشید.