قوانین و مقررات زیادی برای صادرات یک کالا از جمله عسل، به کشورهای دیگر وجود دارد که برای شروع کار باید دانش خود را در این زمینه ارتقا دهید.
برای انجام موفق هر کاری اول باید دانش خود را در آن زمینه افزایش داد تا بتوان در کار خود پیشرفت کرد. در زمینه صادرات نیز باید همه جوانب کار را در نظر گرفت و آگاهی لازم را در زمینه بازاریابی، امور گمرکی و ترخیص کالا و مقررات، اصول و چهارچوب حقوقی قراردادهای بین المللی بازرگانی به دست آورد. کارهای دیگری که باید انجام شود گرفتن استاندارد برای  کالایی است  که باید صادر شود. عسل را هم می توان با بسته بندی و یا به صورت فله ای صادر کرد. همچنین برای صادرات باید یک کارت بازرگانی از ارگان های مربوطه دریافت کرد تا بتوان در این عرصه فعالیت خود را آغاز کرد. برای صادرات عسل باید مقصد مشخص شود چون هر کشوری قوانین و استانداردهای خاص خودش را دارا می باشد. 

صادرات عسل

مراحل انجام صادرات 

از جمله مهم ترین مراحل انجام یک صادرات موفق به خصوص در زمینه صادرات عسل، می توان به موارد ذیل اشاره داشت:

  •  بازاریابی: اولین و مهمترین قدم در انجام صادرات است. بازاریابی یعنی شناخت بازارهای خارجی و راه های نفوذ به آن و همچنین شناسائی کالاهای رقیب و کیفیت و قیمت آنها در بازار و استفاده از روش های تبلیغاتی برای معرفی کالا، نقش مهمی در موفقیت صادرات دارد. 
  • صدور پیش فاکتور: صادر کننده باید پروفرما یا پیش فاکتور را که حاوی مشخصات کالا، قیمت ها و فروشنده آن را برای خریدار ارسال کند.
  • تهیه و بسته بندی کالا: صادر کننده باید در این مرحله کالا را تهیه و طبق قرارداد بسته بندی نماید. 
  • تعین ارزش گمرکی 
  • کسب مجوز صدور کالا
  • حمل کالا به گمرک
  • عقد قرارداد حمل و بیمه کالا 
  • دریافت گواهی بازرسی کالا 
  • صدور فاکتور و اخذ گواهی مبدا 
  • ارسال کالا

حال با توجه به اینکه متوجه شرایط و مقررات حاکم بر صادرات عسل شدید، آیا می دانید که امروزه تجارت عسل در کشور ایران، می تواند با سرمایه گذاری های کلان و برنامه ریزی شده، از شرایط مطلوب و بسیار خوبی برخوردار باشد و در حال حاضر نیز صادراتی را به دیگر کشورهای خارجی، صورت داده است؟

صادرات عسل

صادرات عسل ایرانی

بله به جرئت می توان ادعا کرد که کشور ایران، از نظر شرایط محیطی و اقلیمی و دارا بودن انواع پوشش گیاهی بکر در مراتع و دامنه کوهستان های اکثر استان ها، جز غنی ترین مناطق دنیا نام داشته و یکی از پایگاه های تولید عسل مرغوب می تواند لقب بگیرد.
عسل طبیعی که ماده ای سخت فاسد و یا دیر فاسد بوده؛ امر حمل و نقل و صادراتش، امری آسان بوده و امروزه تولیدکنندگان معتبر در کشور ما، در استان هایی چون لرستان، کردستان، همدان و خوزستان، شرایط ویژه ی صادرات انواع عسل ایرانی را دارا بوده اند.
شایان ذکر است که این مراکز تولیدی معتبر، صادراتی را به کشورهایی چون امارات، عراق، ترکیه و روسیه صورت داده و هم اکنون هم آمادگی صادرات محصولات خود را به بازارهای داخلی و خارجی داشته اند.
شما می توانید برای کسب آگاهی بیشتر پیرامون مقررات و شرایط حاکم بر صادرات ویژه انواع عسل ایرانی، با مشاورین در این حوزه، ارتباط مستقیم داشته باشید.