گرده گل یکی از فرآورده هایی است که توسط زنبور های کارگر جمع آوری می شود و استان اردبیل یکی از مناطقی است که خالص ترین نوع آن را در فروشگاه های خود برای فروش به مردم عرضه می کند.
بسیاری از مناطق ایران مانند استان اردبیل دارای آب و هوا و پوشش گیاهی مناسبی هستند که با توجه به این خصوصیت هوایی و جغرافیایی، کندو های عسل زیادی را در دل خود پرورش می دهند. در این مناطق زنبور های کارگر مشغول تولید انواع عسل ها و محصولات دیگری از جمله گرده گل هستند.
گرده گل یکی از پر خاصیت ترین موادی است که زنبور ها جمع آوری کرده و کندوداران با گذاشتن تله گرده گیر در مسیر پرواز این زنبور ها، گرده گل ها را که در کیسه ای پشت پای زنبور های کارگر قرار گرفته، جمع آوری می کنند و پس از فرآوری و خشک کردن گرده گل، آن ها را روانه بازار کرده تا در زمینه های مختلف مورد استفاده قرار بگیرند.
گرده گل خواص زیادی دارد که در این جا به چند مورد اشاره می کنیم. از جمله خواص آن بهبود سرما خوردگی، رفع جوش صورت، درمان نازایی مردان، رفع کم خونی، درمان فشار خون بالا، بهبود سریع تر زخم ها، درمان اختلالات مزاجی و عصبی، طراوت پوست، افزایش اشتها، افزایش میل جنسی و بسیاری دیگر از خواص مختلف می باشد.
در سطح کشور ایران و در استان های مختلف مانند اردبیل، گرده گل در فروشگاه های معتبر با بهترین کیفیت به فروش می رسد که مشتریان عزیز می توانند این محصول را به راحتی خریداری و استفاده کنند