استان همدان یکی از پایگاه های مهم تولید انواع عسل مرغوب و خالص مانند عسل چندگل در غرب کشور بوده که فروش عسل طبیعی با قیمت مناسبی را از طریق مراکز فروشگاهی معتبر خود ایجاد نموده است.
استان همدان در حال حاضر، در میان تعداد معدود تولیدکنندگان معتبر انواع عسل طبیعی و مرغوب در کشور قرار داشته و توانسته به نوعی بازارهای منطقه غرب کشور را از نیاز به عسلی اصل و درجه یک پاسخگو باشد.
در این استان نیز با توجه به شرایط مساعد آب و هوایی و وجود مراتعی مملو از انواع گیاهان مفید دارویی و پرشهد، تعداد بالغ بر 2000 زنبودار فعال توانسته اند میزان قابل توجهی از انواع عسل طبیعی و دارویی را تولید نمایند و آمارها نشان دهنده آن بوده که استان همدان توانسته بیش از 9 درصد از انواع عسل موجود در کشور را تولید نماید.

تولید عسل چندگل طبیعی

شاید یکی از پرخواص ترین و ارزشمندترین انواع عسل هایی که امروزه تولیدکنندگان عسل آن را تولید نموده اند، عسلی موسوم به نام عسل چندگل، چندگیاه یا چهل گیاه می باشد.
بله همانطور که از نام این عسل پیداست، عسل چندگل عسلی تولید شده از شهد شیرین ترکیبی از انواع شهد گل های متعدد یا به عبارت دیگر می توان اینچنین ذکر نمود که عسل چندگل، ترکیبی از دو یا چند عسل طبیعی بوده که می تواند خواص تک تک آن عسل ها را در خود داشته باشد و در واقع رنگ های متفاوتی را نیز دارا بوده است.
عسل چندگل می تواند ترکیبی از انواع عسل هایی چون عسل گون، عسل گشنیز، عسل آویشن، عسل جعفری، عسل مرکبات، عسل کوهی، عسل کنار و دیگر انواع عسل ها باشد.
شایان ذکر است که انواع عسل های تولیدی در استان همدان، عسل گشنیز، عسل گون، عسل آویشن و عسل کوهی بوده که عسل چندگل این استان نیز می تواند ترکیبی از خواص این نوع عسل ها را دارا باشد.

خواص مصرف عسل چندگل چیست؟

همانطور که متوجه شدید، عسل چندگل طبیعی و ناب ترکیبی از انواع عسل های طبیعی را دارا بوده پس می تواند خواص بیشماری را با توجه به ترکیبات گوناگونش دارا باشد. اما به طور کلی عسل چندگل یا چهل گل می تواند خواص ذیل را دارا باشد:
ضدآسم و سرفه، ضدکم اشتهایی، ضدپوکی استخوان، تقویت کننده عمومی بدن، تصفیه خون و کبد، ضدکم خوابی و بسیاری دیگر از خواص.
با توجه به اینکه امروزه انسان های بسیاری از عسل در برنامه غذایی خود بهره برده اند، بدون شک تجارت مهم فروش عسل بازارهای تبلیغاتی گوناگونی را دارا بوده و مصرف کنندگان جدی عسل باید همواره شاهد وجود افراد سودجو و منفعت طلب باشند که انواع عسل تقلبی را عرضه نموده اند.
ارتباط داشتن با نمایندگی های فروش معتبر در استان خود و یا در سطح کشور، می تواند بهترین گزینه برای تهیه بدون دغدغه ی عسل طبیعی و اصل بوده است.