یکی از خوشبو ترین عسل ها، اسطوخودوس می باشد که فروش آن در ایران نسبتا
خوب است. این عسل از گیاهی به همین نام تولید می شود. اما برتری و ویژگی
ممتاز این عسل از سایر عسل های دیگر چیست؟
گیاه اسطوخودوس در طبقه بندی گیاهان گلدار قرار می گیرد نام دیگر این گیاه در ایران خیر دشتی نیز می باشد این گیاه ظاهری بسیار زیبا و تقریبا شبیه به سنبل دارد و باید گفت  لقب معطر ترین و خوشبو ترین گیاه در میان گیاهان دارویی را به خود اختصاص داده است.

عسل اسطوخودوس
 باید اشاره کرد که بسیاری از صاحب نظران عسل در اروپا  اسطوخودوس را به عنوان بهترین عسل در فرانسه می شناسند. اولین ویژگی ممتاز این عسل این است که منبع غنی از تیروزین می باشد، تیروزین یک اسید آمینه ی اولیه در تمام عسل ها است اما طبق تحقیقات به عمل آمده در اسپانیا این عسل بیشتر از سایر هم نوعان خود این ماده را دارا می باشد، ماده ی تیروزین برای پیشگری و درمان موارد متعددی مانند افسردگی، اختلال ناشی از خواب، پیش فعالی و … کاربرد دارد.
در سال ۲۰۰۶ مطالعه ای بر روی عسل اسطوخودوس و روغن آن برای درمان زخم ها شروع شد که نتیجه ی این آزمایش این بود که عسل این گیاه توانست در بهبود زخم، نقش خوبی را ایفا کند و سربلند از این آزمایش بیرون بیاید.
این عسل همچنین میزان بالایی از اسید کافئیک را در خود جای داده است که برای رفع خستگی بعد از ورزش بسیار مفید عمل می کند پس می توانید به عنوان مکمل های ورزشی برای عملکرد بهتر استفاده کنید. این عسل برای رفع اسپاسم های عضلانی نیز کاربرد دارد و ضد تشنج معرفی شده است.
خوشبختانه این عسل فقط به کشور اروپایی فرانسه تعلق ندارد و در مغازه های خودمان به قیمت های خوب به فروش می رسد