با توجه به افزایش میزان تولید عسل طبیعی و ناب در استان همدان، انواع عسل دارویی این استان با قیمتی مناسب و کیفیتی درجه یک به فروش می رسد.
حتما شما هم از مصرف کنندگان عسل بوده و هنگام خرید عسل با نگرانی هایی مواجه بوده اید و بعضا مواردی را پیرامون تشخیص عسل اصل از تقلبی را از فروشندگان و عرضه کنندگان آن شنیده اید. آیا می دانید که مطمئن ترین راهکار برای تشخیص و تهیه عسل اصل و غیرتقلبی چه بوده است؟

تهیه عسل اصل و غیرتقلبی

متأسفانه طبق آمار باید این نکته را ذکر نمود که امروزه در بازارهای فروش عسل، بیش از 50 درصد انواع عسل های موجود، عسلی تقلبی و مصنوعی بوده که یا تغذیه ای با آب و شکر همراه داشته و یا اینکه توسط انواع مواد نشاسته دار و گلوکزهای تجاری و بدون هیچ درصدی از دخالت زنبورهای عسل تولید گردیده اند.
شاید اگر به بازار برای خرید عسل رفته باشید، شاهد آن بوده باشید که برخی از فروشندگان مواردی را پیرامون اصل یا تقلبی بودن عسل مانند رنگ عسل و یا شکرک زدن آن ذکر نموده اند. به نظر شما آیا این موارد می تواند در تشخیص اصل از تقلبی بودن عسل یاری دهنده باشند؟
در واقع باید به این نکته اشاره نمود مواردی چون رنگ عسل که در شرایط اقلیمی گوناگون متفاوت بوده، نمی تواند در این امر موثر باشد و شکرک زدن عسل که جالب است بدانید به سبب خاصیت تبلور مواد قندی موجود در عسل طبیعی بوده، بر خلاف تصور بسیاری از افراد، به هیچ وجه نمی تواند نشان از تقلبی بودن عسل باشد.
گفتنی است که تنها راهکار مطمئن در تشخیص اصل بودن عسل، در آزمایشگاه های تخصصی مواد غذایی و تست مرغوبیت عسل آن هم توسط تولیدکنندگان معتبر صورت گرفته و به سبب همین امر توصیه گردیده که برای تهیه عسل اصل و غیرتقلبی، شناخت تولیدکنندگان معتبر و نمایندگی های فروش آنها در سراسر کشور، امری مهم بوده است.
حال آیا می دانید که امروزه استان همدان هم توانسته خود را در میان تولیدکنندگان معتبر انواع عسل طبیعی در کشور بشناساند و به تازگی با توجه به مساعد بودن شرایط آب و هوایی، توانسته میزان تولیدات خود را به چیزی بالغ بر 1500 تن در سال برساند؟

عسل همدان

عسل طبیعی تولیدی همدان

بله باید گفت که خوشخبتانه از دیگر پایگاه های مستعد در حوزه تولید انواع عسل ناب و درجه یک در کشور، استان همدان بوده که با دارا بودن مراتعی بکر از نظر پوشش گیاهی قوی، از جمله تولیدکنندگان معتبر عسل در کشور نام گرفته است.
آمارها نشان دهنده آن بوده که با فعالیت بیش از 150 هزار بهره بردار در این استان و نزدیک به 3 هزار زنبوردار، امروزه رشد نزدیک به 50 درصدی از تولیدات انواع عسل طبیعی در این استان را شاهد بوده اید و بدون شک ارتباط داشتن با مراکز فروش معتبر عسل همدان، می تواند در تهیه عسل اصل شما را یاری دهد.
در پایان لازم به ذکر است که استان همدان توانسته بیش از 5 درصد میزان عسل موجود در کشور را تولید نماید و انواع عسل های گشنیز، عسل کوهی یا وحشی و عسل چهل گیاه از جمله عسل های تولیدی این استان محسوب شده اند.