برای شناخت عسل مرغوب نیاز به دانستن چه مطالبی داریم؟ آیا افراد عادی هم به راحتی می توانند در هنگام خرید عسل، از ظاهر آن موغوبیت را تشخیص دهند؟ چگونه می توان با در دست داشتن فاکتورهای مناسب، عسل طبیعی را از عسل تقلبی یا تغذیه ای تمیز دهیم؟
اصولا افراد عادی یا خریداران خرده عسل با کمی دقت و شناخت کافی از عسل طبیعی و تقلبی قادر هستند در زمان خرید عسل را بشناسند. در حالیکه خریداران عمده یا حرفه ای های بازار عسل به راحتی و با کمی چشیدن عسل یا حتی از نشانه های ظاهری عسل ها را از هم متمایز کنند. در اینجا به چندین نکته برای شناخت عسل خوب اشاره می کنیم.
در وهله اول استفاده از حواس پنجگانه می توانند تا حدی کارساز باشد اما درصد خطای بالایی دارد. رنگ و طعم و غلظت نمی تواند فاکتور خوبی باشد زیرا رنگ عسل متناسب با شهد گلی است که زنبور عسل از آن استفاده کرده و از طیف رنگی آبگون تا قرمز تیره را داراست. در عسل های تقلبی معمولا اگر شکر را بسوزانند رنگ عسل تیره می شود. همچنین طعم عسل نیز بسته به گل یا گلهایی است که زنبور از آنها مکیده بنابراین همانند رایحه گلها، طعم عسل نیز متفاوت است که این در عسل های طبیعی حاصل افزودن اسانس های گوناگون به عسل است. در شهرهای با رطوبت هوای بالا، عموما زنبور قادر به تخلیه متناسب رطوبت عسل نیست و عسل این شهرها کمی آبکی تر است و این به نوبه خود سبب ترش شدن و رس بستن سریع تر از موعد عسل می باشد لیکن در شهرهای کوهستانی عسل از غلظت بسیار خوبی داراست. از طرف دیگر عسل طبیعی در دهان به زودی حل می شود و کمی گلو را می سوزاند. عسل تقلبی همانند شکلات کمی دیرتر حل می شود و مزه شکر میدهد اما چنانچه گلو را بسوزاند، باید گفت تفکیک آنها نیاز به افراد حرفه ای دارد. گاهی عسل های غیر طبیعی نیز رس می زند. علت آن استفاده از آب شکر یا شربت در تغذیه زنبور عسل است که این نوع عسل ها را عسل تغذیه ای می نامند لیکن عسل تقلبی کاملا حاصل تغلیظ شربت و دارای کمی اسانس می باشد. دانه های رس در عسل طبیعی ریز، نرم و زیر دندان بدون صداست. در حالیکه دانه های رس در عسل های غیر طبیعی درشت، سفت و چسبنده و زیر دندان صدادار است. با تمام این تفاسیر، هنوز هم تحلیل آزمایشگاهی بهترین و دقیق ترین راه تشخیص و تفکیک عسل های طبیعی و مصنوعی است. امیدواریم توانسته باشیم تا حدی در زمینه شناخت عسل هایی که خریداری می کنید کمک کرده باشیم.