برای تهیه عسل ناب و طبیعی مخصوص استان لرستان، چه راهکارهایی وجود داشته
است؟ ترکیبات یک عسل مرغوب چه بوده و آیا شکرک زدن عسل نشان از تقلبی بودن
آن است؟
همواره افراد در جامعه امروزی با توجه به وجود داشتن مواد و عوامل شیمیایی بسیاری در مواد مصرفی روزانه، به دنبال آن بوده تا با گنجاندن برخی مواد گیاهی و دارویی ارزشمند در برنامه غذایی خود، کمی از آثار و عوارض داروهایی شیمیایی موجود کاسته باشند. آیا می دانید که انتخاب عسل می تواند یک انتخاب مناسب برای تمامی افراد با طبع های گوناگون باشد؟
عسل از جمله فرآورده های بسیار مقوی و خوش طعم تلقی گردیده که دارای ترکیباتی بسیار مناسب برای حفظ سلامت انسان است. عسل دارای انواع مواد و املاح معدنی مانند آهن، پتاسیم، کلسیم، منگنز بوده و هر گرم از آن می تواند چیزی نزدیک به 3200 کالری داشته باشد.
عسل که از شهد گل ها تهیه گردیده، یک ترکیب محلول در آب غلیظ می باشد که به میزان 17 درصد دارای آب می باشد. عسل از قندهای مهم مانند ساکارز، گلوکز و فروکتوز تشکیل گردیده که مهم ترین آن گلوکز با میزان 31 درصد می باشد. اما سوال اینجاست کدام عسل تولیدی در کشور عسلی مرغوب بوده است؟ آیا شکرک زدن عسل نشان از تقلبی بودن آن است؟
امروزه با توجه به اینکه مصرف کنندگان عسل همواره به دنبال عسلی ناب و اصل بوده اند، باید گفت که استان لرستان از بین استان هایی چون اردبیل، کردستان، البرز و مازندران توانسته رتبه اول را در زمینه مرغوبیت عسل و رتبه 7 را در تولید انبوه عسل به خود اختصاص داده باشد.
لازم به ذکر است تهیه این عسل، از مراکز فروش معتبری در سراسر کشور و یا از طریق ارتباط داشتن با کارشناسان فروش و ثبت سفارش به صورت اینترنتی امکان پذیر گردیده و افراد می توانند بهترین عسل را با قیمتی مناسب تهیه نمایند.
اما باید این نکته را ذکر نموده که برخی به اشتباه تصور می نمایند که شکرک زدن عسل، عاملی در تقلبی بودن آن است، اما باید گفت که برعکس، یکی از نشانه های مرغوبیت و اصل بودن عسل، می تواند شکرک زدن آن باشد که یکی از راهکارهای رفع شکرک آن، قرار دادن شیشه عسل در آب جوش می باشد.
مصرف روزانه به مقدار یک قاشق مربا خوری عسل، می تواند منجبر به خواب راحت، درمان بیماری کم خونی، سلامت سیستم اعصاب و مغز، تقویت دستگاه گوارش و افزایش شیردهی مادران شود.