از راههای مقابله با اقتصاد تک محصولی ایران، سرمایه گذاری در زمینه تولید انواع عسل خالص و طبیعی و صادرات آن به سراسر جهان می باشد. بازرگانان با صادرات عسل علاوه برکسب ارزش افزوده برای سرمایه ایرانی خود، می توانند اقتصاد کشور را با ارز آوری یاری نمایند.
یکی از مشکلات همیشگی پیش روی اقتصاد ایران اتکا به درآمدهای نفتی و اقتصاد تک محصول می باشد. کارشناسان اقتصاد کشور همواره سعی داشته تا با کم کردن اتکا به بودجه های نفتی جایگزینی برای آن پیدا نماید.
اقلیم مساعد و آب و هوای مناسب ایران زمینه مناسبی را برای گسترش زنبورداری و پرورش زنبور عسل فراهم آورده و باعث شده انواع و اقسام عسل با کیفیت بالا و مرغوب در تمام فصول در ایران قابل عمل آوری می باشد و با سرمایه گذاری در زمینه تولید آن می توان تا حدی بر این مشکل غلبه کرده و اشتغال زایی نسبتا خوبی را در مناطق محروم ایجاد نمود. عسل علاوه بر ارزش غذایی بالا، به علت دارا بودن خواص درمانی فراوان طرفداران بیشماری در سراسر جهان به خود اختصاص داده و بازار فروش خوبی در اقصی نقاط جهان دارا می باشد.
تولید کنندگان عسل می توانند با فروش محصول خود به صادر کنندگان به میزان سود شایسته ای برسند و فعالان در زمینه صادرات کالا با توجه به وجود این حجم درخواست جهانی برای عسل می توانند با سرمایه گذاری در زمینه صادرات عسل علاوه بر ایجاد ارزش افزوده برای سرمایه خود، اقتصاد کشور را از طریق ارز آوری یاری نمایند.