عسل کتیرا دارای رنگ زرد روشن می باشد این عسل محصول گیاه گون، در نیمه ی اول تیرماه در بعضی از نقاط ایران مخصوصا خراسان شمالی بعمل می آید. بدلیل خواص طبی و بخصوص تقویت حافظه، در صادرات عسل بازار خاصی دارد.
گون، گیاهی است به شکل درختچه ی کوچک برگ های آن بیضی شکل و نوک تیزند. این درخت خارهای زرد ریزی دارد. با بوجود آمدن شکاف در ساقه و ریشه ی این گیاه، صمغی سفید رنگ ترشح می شود که با گذشت زمان خشک شده و به شکل ماده ی جامد در می آید، در این مرحله آن را جمع آوری می کنند. این عسل، از شهد نوعی گون، معروف به کتیرا حاصل می شود. خواستگاه این نوع عسل، در استانهای خراسان شمالی، همدان، البرز، کرمانشاه، کردستان و چهارمحال و بختیاری می باشد که در اوایل تابستان بعمل می آید.
عسل کتیرا علاوه بر خواص عمومی عسل ها، دارای خواصی چون تقویت کننده ی اعصاب، معده و دستگاه گوارش می باشد، این عسل در التیام زخم های حلق، ریه و گرفتگی صدا موثر است و برای درمان زخم های مجاری ادرار و تسکین درد کلیه و مثانه مناسب است.
عمل آوری عسل کاریست دشوار، اما در ایران، کارخانجات بسته بندی، قیمت این ماده ی ارزشمند را کمتر از ارزش واقعی آن تخمین می زنند لذا برای کسب سود معقول بهترین راه صادرات طلای معجزه گر به کمک شرکت های صادراتی است.