عسل خالص مرکبات که در استانهای شمالی و جنوبی کشور بخصوص مازندران حاصل می شود، یکی از عسل های باکیفیت ایران است که در صادرات عسل، مشتریان زیادی دارد این عسل، دارای رنگ زرد عقیقی است. ایران از نظر تولید این محصول مقام هفتم جهان را داراست.
مرکبات، به گروه خاصی از میوه ها می گویند که دارای ویتامین C می باشد. نارنگی، لیمو شیرین، گریپ فروت و پرتقال از این گروه می باشند. این میوه ها دارای آنتی اکسیدان، بتاکاروتن و پتاسیم هستند. علاوه بر استان مازندران که قطب تولید مرکبات ایران است در استانهای فارس، کرمان و هرمزگان این میوه به فراوانی تولید می شود.
عسل مرکبات نیز در مجاورت درختان این گروه حاصل می شوند، این عسل مملواز ویتامین C و آنتی اکسیدان می باشد و علاوه بر خواص کلی عسل ها، در درمان سرطان دستگاه گوارشی به کار می رود. این عسل کاهنده ی کلسترول و تصفیه کننده ی خون می باشد. مانند سایر عسل ها اشتها آور، ضد قارچ و ضد باکتری است.
زنبورداران و تولیدکنندگان عسل، برای رسیدن به سود شایسته و صادرات کالای خود، می توانند با تماس تلفنی و انجام هماهنگی های لازم به این کار مبادرت ورزند و کمک شایانی به رشد اقتصاد کشور و اشتغال ورزی داشته باشند.