از معروفترین انواع عسل، که مشتریان فراوانی در سطح جهانی دارد “عسل مرکبات” است. صادرات عسل ایرانی به کشورهای دیگر می توانند ارز آوری کلانی برای فعالان در زمینه ی عسل و همچنین اقتصاد کشور داشته باشد.
عسل، ماده ی معجزه گر حاوی مواد آنتی بیوتیک و ضد ویروس می باشد، با توجه به گرده ی گل های مختلفی که زنبور در تهیه ی عسل از آن استفاده کرده است خواص در مانی عسل تشدید شده و انواع مختلف عسل تولید می شود. عسل مرکبات ایرانی که در استان مازندران در شمال کشور، فارس، هرمزگان و کرمان بعمل می آید، عسلی است به رنگ زرد شفاف، این عسل پس از خوردن بسرعت و در کمتر از ده دقیقه در خون پخش شده و باعث تعرق می شود، لذا در درمان آنفولانزا و سرما خوردگی کاربرد وسیعی دارد. به دلیل خاصیت ضد عفونی کنندگی و ضد ورم در پیشگیری از دردهای رماتیسمی هم به کار می رود.
به خاطر تنوع پوشش گیاهی ایران و گسترش کار زنبورداری، در اغلب نقاط کشورمان عسل مرغوب و طبیعی بعمل می آید. میزان تولید عسل بیش از مصرف داخلی است و از دیگر سوی، به دلیل کیفیت بالای عسل ایرانی کشورهای مختلفی مشتری این محصول می باشند فعالان صادرات عسل، با شناسایی بازار های مقصد، زنبورداران را در رسیدن به سود شایسته و بالاتر یاری می کنند.

.