وجود تقاضای فراوان از سراسر جهان در زمینه ی مصارف طبی، داروسازی، تولید لوازم آرایشی و بهداشتی برای عسل طبیعی و فرآورده های آن تا به حدی پیش رفته که فعالیت در زمینه تولید و صادرات عسل را به یکی ازموفق ترین فعالیتهای اقتصادی در سراسر دنیا مبدل شده است.
به جرات می توان گفت که بهترین و عالیترین و مقوی ترین ماده غذایی دنیا عسل است. انواع مختلف عسل علاوه بر داشتن ارزش غذایی بالا به علت دارا بودن خواص متعدد معجزه آسای دارویی نقش بسیار مهمی در علم پزشکی علی الخصوص طب سنتی به خود اختصاص داده است. عسل خالص و طبیعی و با کیفیت هم اکنون به عنوان اساسی ترین رکن طب سنتی در درمان و حتی پیشگیری از بسیاری از بیماریها و نارساییهای جسمی و حتی روحی تبدیل شده و به شکل وسیعی در کلینیکهای پزشکی و بیمارستانهای مطرح جهان مورد استفاده قرار می گیرد.
لابراتوارهای تولید لوازم آرایشی و بهداشتی مطرح اروپا و آمریکا جز مشتریان پر و پا قرص عسل و مشتقات آن مانند موم -ژل رویال و بره موم می باشند و از این مواد در تولید انواع مختلف کرمها و ماسکهای پوستی استفاده می کنند.
وجود این بازار نامحدود و گستردگی تقاضا برای این ماده حیاتی باعث شده که فعالیت در زمینه تولید و فروش عسل تبدیل به یک تجارت پرسود و فایده گردیده و صادرات عسل را به یکی از موفق ترین فعالیتهای اقتصادی در سراسر جهان تبدیل کرده است.