وجود تنوع گل و گیاهی، موجب تولید انواع عسل در ایران شده است، این محصول در بین کالاهای صادراتی، میزان ارز آوری زیادی دارد. صادرات عسل طبیعی به کشور آذربایجان، سهم قابل توجهی را در ارز آوری به کشور، به خود اختصاص داده است.
به دلیل تنوع پوشش گیاهی ایران و مناسب بودن شرایط آب و هوایی، انواع عسل در ایران تولید می شود. عسل این ماده ی معجزه گر، یک محصول غذایی مفید و با ارزش دارویی است که علاوه بر این، در تولید محصولات زیبایی نیز به مصرف می رسد. کشورهای همسایه ی ایران از جمله ترکیه، کشورهای حوزه ی خلیج فارس، تاجیکستان و آذربایجان، مشتریان عسل طبیعی ایران هستند، بنابراین با بازاریابی مناسب و عرضه ی محصولی که با استاندارد های جهانی مطابقت داشته و بسته بندی آن نیز خوب و مرغوب باشد، می توان سود آوری تولید کنندگان این محصول را چندین برابر افزایش داد.
فروش عسل در بازار داخلی ایران به دلیل افزایش عرضه نسبت به تقاضا،سود چندانی برای تولید کننده ندارد بنابراین زنبورداران و پرورش دهندگان زنبور عسل می توانند برای سودآوری بالای شغل خود و توسعه ی آن ، با شرکت های صادراتی هماهنگی لازم را انجام داده و نسبت به صادرات محصول خود اقدام کنند.