آیا می دانید چرا صادرات عسل طبیعی، یکی از مهم ترین و پرسودترین تجارت های
روز دنیاست؟ نقش استان لرستان در صادرات عسل درجه یک به بازارهای داخلی
چگونه بوده است؟
عسل ماده ای غذایی و دارویی بوده که درحال حاضر در بسیاری از جوامع مصرف آن در وعده هایی غذایی مانند صبحانه و یا به عنوان یک میان وعده مرسوم بوده، توانسته نقش مهمی را در سلامت افراد جامعه ایفا نماید.
عسل دارای ترکیباتی مهم چون انواع قندهای ساده مانند فروکتوز به میزان 38 درصد، گلوکز به میزان 31 درصد و 5 درصد ساکارز و انواع مواد معدنی، ویتامین ها، آنزیم ها و کربوهیدارات ها به میزان 10 تا 12 درصد بوده است.
شاید یکی از مهمترین ترکیبات موجود در عسل، آب بوده که درصد آن بستگی به شرایط اقلیمی و میزان رطوبت محیط تولیدی عسل داشته و به طور میانگین می توان گفت که چیزی حدود 17 درصد آب در ترکیبات عسل موجود بوده است.
گفتنی است که به سبب همین درصد آب موجود در عسل، این ماده به یکی از سخت فاسدترین انواع مواد غذایی شناخته شده تبدیل گردیده که امروزه توانسته امر صادرات و نگه داری این محصول را امری آسان قرار دهد و تجارت عسل را یکی از پرسودترین تجارت های امروزی نامیده باشد.
در پایان باید گفت درست است که در کشور ایران، استان هایی چون اردبیل، کردستان، همدان و اصفهان توانسته نقش عمده ای را در تولید عسل طبیعی دارا باشند، اما آمارها حاکی از آن بوده که عسل تولیدی استان لرستان مرغوبترین عسل تولیدی در کشور بوده که توانسته با دارا بودن تعداد نزدیک به 2000 زنبوردار، تولیدی به میزان 1500 تن عسل سالیانه را دارا بوده و بخش مهمی از صادرات عسل به بازارهای داخلی را شامل شده باشد.